Autorităţile canadiene au început sâmbătă ancheta accidentului submersibilului privat Titan, dispărut în apropierea epavei Titanicului în Atlanticul de Nord cu cinci persoane la bord. A doua anchetă, distinctă, a fost deschisă de către Jandarmeria regală canadiană (GRC).
Biroul pentru siguranţa transporturilor din Canada (BST) "a început o anchetă de securitate (...) asupra incidentului mortal în care a fost implicată nava Polar Prince", nava canadiană de pe care a plecat duminică micul submersibil de turism, a anunţat sâmbătă preşedinta acesteia, Kathy Fox.
O astfel de anchetă durează de obicei între 18 şi 24 de luni, dar BST va încerca "să meargă mai repede, pentru că ştim că toată lumea vrea răspunsuri, mai ales familiile", a indicat ea.
O echipă a BST a sosit la St. John's, în Newfoundland şi Labrador, şi "examinează locul evenimentului şi epava, audiază martorii şi adună toate informaţiile relevante", a adăugat Kathy Fox.
Biroul pentru siguranţa transporturilor din Canada este organismul însărcinat cu anchetele privind accidentele aeriene, feroviare şi maritime, cu scopul de a îmbunătăţi siguranţa transportului. El nu se pronunţă asupra unor eventuale răspunderi civile sau penale.
Citește și: Cele 5 greșeli-cheie care au dus la „implozia catastrofală” a submarinului Titan. Multe dintre ele puteau fi evitate ușor
A doua anchetă, distinctă, a fost deschisă de către Jandarmeria regală canadiană (GRC). Anchetatorii săi "au început să examineze circumstanţele care au dus la moartea celor cinci persoane aflate la bordul submersibilului", a declarat sâmbătă Kent Osmond, un responsabil al GRC din provincia Newfoundland şi Labrador.
Acesta din urmă urmează să se evalueze "dacă este justificată o anchetă completă a GRC", a indicat el, precizând că "o astfel de anchetă va fi derulată numai dacă analiza noastră a circumstanţelor indică faptul că legi penale federale sau provinciale ar fi putut fi încălcate".
Garda de Coastă a Statelor Unite a anunţat joi că cei cinci pasageri de pe Titan, submersibil de turism ştiinţific care a dispărut duminică în Atlantic, au murit în "implozia catastrofală" a ambarcaţiunii.
Citește și: Ce înseamnă "implozie catastrofală" și care este cheia care poate stabili ce s-a întâmplat cu submersibilul Titan
Jurisdicția, marea problemă
Garda de Coastă a SUA a condus misiunea inițială de căutare și salvare, un efort internațional de proporții care probabil a costat milioane de dolari. Nu era clar cine va avea autoritatea de a conduce investigația care implica mai multe țări.
OceanGate Expeditions, compania care a deținut și a operat Titan, are sediul în SUA, dar submersibilul a fost înregistrat în Bahamas. OceanGate are sediul în Everett, Washington. Pe de altă parte, nava Polar Prince, era din Canada, iar victimele erau din Anglia, Pakistan, Franța și SUA.
TSB a transmis că Paza de Coastă a SUA a declarat că pierderea submersibilului Titan este o „accident maritim major”, iar Garda de Coastă va conduce ancheta. Garda de Coastă nu a confirmat însă că va prelua conducerea.
Investigațiile de adâncime se anunță a fi lungi și minuțioase. O întrebare care ar avea cel puțin un răspuns parțial este când a avut loc probabil implozia, scrie The Guardian.
Marina SUA a detectat duminică sunete „similare cu cele provocate de o implozie”, la scurt timp după ce submersibilul Titan al OceanGate a pierdut comunicarea cu nava suport, a declarat un oficial al marinei, Informațiile despre „anomalia acustică” au fost folosite de Garda de Coastă din SUA pentru a restrânge zona de căutare. Potrivit CNN, sunetul imploziei nu a fost considerat a fi „concludent”, iar eforturile multinaţionale de a găsi submersibilul au continuat ca o operaţiune de căutare şi salvare. Sunetul imploziei a fost captat de o reţea de senzori ca parte a unui sistem de ascultare subacvatică al Marinei, a spus oficialul, care nu a dat mai multe detalii despre sistemul secret. Reţeaua de senzori a permis Marinei să se concentreze asupra unei posibile locaţii a zgomotului, oferind echipelor de căutare o zonă mai bine determinată de căutare.
Marina a ajutat, de asemenea, la analiza şi a alte date acustice care au fost auzite în timpul misiunii de căutare. Acestea au fost probabil o formă de viaţă naturală sau sunete emise de alte nave care au făcut parte din efortul de căutare, a spus oficialul.
Este de așteptat să aibă loc mai multe procese, iar principala problemă cu care se vor confrunta reclamanții va fi cea a stabilirii jurisdicției.
Editor : G.M.