Kirilo Budanov, șeful spionajului militar ucrainean, a vorbit despre operațiunea ucrainenilor prin care au doborât un avion-spion A-50 al rușilor pe data de 23 februarie. Operațiunea ar fi fost pregătită timp de două săptămâni, potrivit acestuia. Budanov spune că dacă rușii mai pierd un astfel de avion, nu vor mai putea monitoriza non stop spațiul aerian.
În timpul discuției cu jurnaliştii, Budanov a declarat că operaţiunea de distrugere a aeronavei A-50 a fost pregătită pentru două săptămâni. În același timp, a evitat întrebarea dacă aeronava a fost doborâtă cu arme ucrainene.
În seara zilei de 23 februarie, un avion rusesc A-50 a fost doborât deasupra Mării Azov. Toți cei 10 membri ai echipajului avionului rusesc A-50 au murit. Acesta este al doilea A-50 distrus de trupele ucrainene de la începutul războiului. După pierderea celor două aeronave anul acesta și deteriorarea unei a treia, în timp ce staționa la baza militară Maciulițîi din Belarus, rușii au mai rămas cu 6 aeronave A-50, dintre care se pare că doar trei A-50 ar fi modernizate.
„Încă șase (au rămas – n.r.). Două schimburi complete. Încă unul va cădea și va trebui oprit serviciul non-stop”, arată Budanov, citat de Pravda.com.
A-50 este un avion de avertizare timpurie și control utilizat de Rusia pentru a ajuta la monitorizarea apărării aeriene a Ucrainei. Aeronava zboară de obicei cu un echipaj de până la 15 angajați și costă în jur de 300 de milioane de dolari.
Budanov a declarat că forțele ucrainene au pregătit operațiunea două săptămâni și a recunoscut că forțele sale nu au urmărit o anumită simbolistică prin doborârea avionului exact în ajunul comemorării invaziei de la 24 februarie, ci doar au căutat momentul potrivit pentru a lovi. Budanov a răspuns scurt: „așteptam avionul, nu data”.
Ucrainenii ar fi reușit să doboare avionul datorită sistemului antiaerian sovietic S-200.
Expertul militar Pavlo Narojnîi venit cu o explicație privind modul în care a fost doborâtă aeronava.
Potrivit acestuia principala slăbiciune a sistemelor S-200 este că rachetele trebuie ghidate permanent către țintă, timp în care radarele ucrainene ar fi fost expuse loviturilor rusești.
„Cumva, fie de pe o dronă de suprafață, fie de pe vreo dronă zburătoare, a fost lansat un radar, iar acest radar a iluminat A-50, iar după aceea s-a reușit lovirea cu o rachetă sau mai multe rachete S-200. Așa e posibil să fi fost doborât acest avion. Această versiune este absolut realistă”, arată expertul ucrainean.
Acțiunile rușilor vor fi mult îngreunate întrucât raza de acțiune pe care o atinge radarul A-50 este de 600 de kilometri pentru țintele aeriene și 300 de kilometri pentru țintele terestre.