Înainte de alegerile din acest weekend, alegătorii din Italia au o problemă: trebuie să separe realitatea de minciunile pe care le citesc pe internet. În ciuda îngrijorărilor legate de încercările Rusiei de a se implica în această campanie electorală, politicienii italieni și influencerii de pe rețelele sociale au jucat de departe cel mai important rol în răspândirea informațiilor false despre alegeri, potrivit unei analize Digital Bridge – Politico.
Aceste conturi online îi atacă pe imigranți, fac acuzații la adresa Uniunii Europene și promovează sprijinul pentru invazia rusească a Ucrainei. Cu toate că ar părea o veste bună că Kremlinul nu se află în spatele știrilor false care se răspândesc în mediul online despre alegerile de la finalul săptămânii, este mult mai probabil ca italienii să creadă informațiile vehiculate de surse locale decât cele distribuite de site-urile străine și conturile de social media.
Sondajele dau drept câștigătoare o nouă coaliție de dreapta, condusă de lidera partidului Frații Italiei, Giorgia Meloni. Rezultatul votului va fi critic pentru economia Italiei și pentru dinamica politicilor blocului comunitar european, unde urmează ca premierul Mario Draghi să fie înlocuit de o conducătoare de extremă dreapta în jurul căreia plutesc multe necunoscute.
Oficialii europeni de rang înalt, inclusiv cei care se ocupă de eforturile Uniunii Europene de a împiedica dezinformarea venită din afara alianței, au continuat să avertizeze că Kremlinul ar putea încerca să încline balanța alegerilor din weekend în favoarea sa.
Eforturile cele mai mari de răspândire a dezinformării, însă, se realizează pe conturile de Facebook și Twitter din Italia care le-au întrecut cu mult la like-uri, share-uri și comentarii pe cele provenite din străinătate în ultimele trei săptămâni, potrivit datelor de la CrowdTangle, o firma de analiză a datelor rețelelor sociale deținută de Meta.
„Informația care vine de la politicienii și media [din Italia], mai ales atunci când sunt promovate de alți membrii ai comunității, este mult mai probabil să aibă un impact asupra atitudinii și a comportamentului oamenilor decât postările conturilor de social media necunoscute sau publicațiile străine controlate de stat pe care puțini le urmăresc și în care încă și mai puțini se încred”, a spus Rasmus Kleis Nielsen, profesor de comunicare politică la Universitatea din Oxford, care a studiat rolul politicienilor în răspândirea de zvonuri pe internet.
„Este evident că este jenant pentru clasa politică să recunoască deschis faptul că, de cele mai multe ori, dezinformarea vine de la vârf”, a adăugat Nielsen. „Ar putea fi mai convenabil din punct de vedere politic să pretindă că problema o reprezintă actorii străini rău intenționați. Dar asta nu înseamnă că este și adevărat.”
Peste 90% dintre promisiunile făcute de partidele din Italia nu s-au bazat pe realitatea economică
Peste 90% dintre inițiativele la care s-au angajat partidele politice italiene făceau abstracție de realitatea economică din țară, potrivit organizației de monitorizare a informațiilor apărute în public, Pagella Politica, care a verificat angajamentele grupurilor politice de stânga și de dreapta din Italia.
Acestea includ alocații considerabile promise tinerilor alegători și subvenții oferite pentru a combate creșterea mare a prețurilor la energie, inițiative pentru care politicienii care le-au propus nu au explicat de unde vor obține banii necesari.
Multe dintre aceste promisiuni au fost distribuite de politicieni de rang înalt în încercarea de a atrage votanți pentru alegerile în care niciunul din partide, cel mai probabil, nu va avea destule voturi pentru a forma un guvern de unul singur, potrivit Politico.
În ultimele săptămâni, paginile de Facebook create special pentru a stârni sentimente anti-imigranți au postat videoclipuri și imagini cu presupuși imigranți care băteau și abuzau oameni, înainte de votul crucial de duminică.
Aceste postări de pe rețelele sociale au fost distribuite de mii de ori, în special cu aportul influencerilor și candidaților politici de extremă dreapta, potrivit CrowdTangle, în ciuda faptului că atât Facebook, cât și Twitter au anunțat că au luat măsuri pentru a combate dezinformarea și pentru a promova informațiile de încredere oferite de publicațiile de mainstream înainte de evenimentul din Italia.
Politicienii și influencerii italieni au luat locul posturilor rusești de dezinformare
Începând cu luna februarie a acestui an (momentul declanșării războiului din Ucraina), politicienii italieni din toate partidele și-au retras orice formă de sprijin pentru Vladimir Putin, dar în mediul online, unii utilizatori ai rețelelor sociale continuă să pună la îndoială decizia Uniunii Europene de a sprijini Ucraina.
Doi oficiali citați de Politico au spus că mesajele proruse în care Occidentul este blamat pentru tensiunile cu Rusia fac acum parte din discuțiile politice zilnice care au loc în Italia, chiar dacă acum italienii sunt cei care răspândesc dezinformarea și nu un guvern străin, cum se întâmpla înainte ca posturile rusești precum RT sau Sputnik să fie interzise.
„Doar pentru că Rusia nu mai este în public nu înseamnă că nu mai are niciun impact”, a spus unul dintre oficiali. „Au reușit deja să-și permanentizeze mesajul, indiferent de cine promovează aceste versiuni ale evenimentelor”.