Inundațiile catastrofale care s-au soldat cu peste 220 de morți în Spania a declanșat, de asemenea, un val de dezinformare, inclusiv afirmații potrivit cărora condițiile meteorologice extreme au fost create artificial. La câteva săptămâni după inundațiile istorice din regiunea de sud-est a Spaniei, soldate cu moartea a cel puțin 224 de persoane, dezinformările referitoare la cauzele ploii torențiale continuă să se dezlănțuie pe platformele de social media, scrie Euronews.
Platforma spaniolă independentă de verificare a informațiilor maldita.es a identificat în total 101 narațiuni de dezinformare care circulă referitor la tragedie. Ele cuprind o serie de conspirații potrivit cărora condițiile meteo extreme au fost provocate artificial, în ciuda tuturor dovezilor științifice, care indică un fenomen natural.
Un raport publicat de Agenția Meteorologică Spaniolă (AEMET) cu patru zile înaintea inundațiilor istorice avertiza în legătură cu formarea unei furtuni și probabilitatea unor precipitații puternice în Mediterana. În aceeași zi, un cercetător de la AEMET a avertizat că furtuna avea potențialul de a intra în cea mai gravă categorie.
Cu toate acestea, utilizatorii rețelelor de socializare au promovat aceste teorii pentru a explica modul în care cantitatea de ploaie cât pentru un an a căzut într-o singură zi în unele părți ale regiunii Valencia.
Utilizatorii susțin în mod fals că „inundațiile au fost provocate”
Printre cele mai răspândite relatări false se numără presupusa utilizare a ingineriei climatice, cunoscută și sub denumirea de geoinginerie.
Un videoclip distribuit pe scară largă pe rețelele de socializare pretinde că arată o navă observată în largul coastei Valenciei în ziua tragediei, care modifică artificial vremea cu transmițătoare de înaltă frecvență, provocând precipitații excesive.
O postare pe Instagram spune: „Totul are sens, o navă plină de antene ca o centrală electrică. Ce s-a întâmplat în Valencia a fost manipularea climei. (...) A fost localizată în apropierea dezastrului din Valencia”.
Nava este, de asemenea, asociată în mod fals cu programul HAARP din Alaska, care studiază cea mai îndepărtată parte a atmosferei terestre, ionosfera.
Programul HAARP nu are capacitatea de a influența sau de a interfera cu vremea, dar a fost întotdeauna vizat de adepții teoriei conspirației, care au răspândit afirmații nefondate potrivit cărora acesta manipulează dezastre naturale precum uraganele.
Echipa Euroverify a detectat înregistrarea video reprodusă în cel puțin șase limbi europene.
Nava în cauză în aceste videoclipuri este de fapt o centrală electrică plutitoare numită Karadeniz Powership Osman Khan, deținută de compania turcă Karpowership.
Agenția de presă AFP a verificat poziția navei și a constatat că aceasta staționează în apropierea coastei Ghanei din 2019. Nu există nicio dovadă că ar fi fost văzută în apropiere de Valencia.
În ciuda falsității acestor afirmații, formele de geoinginerie sunt utilizate de peste 50 de state din întreaga lume - inclusiv Franța, Grecia și Spania - pentru a modifica vremea. Una dintre cele mai comune tehnici este utilizarea iodurii de argint pentru a stimula producția de ploaie și a combate seceta, cunoscută și sub denumirea de „însămânțarea norilor”.
Eficacitatea acestor tehnici este însă pusă sub semnul întrebării. Se estimează că însămânțarea norilor va crește precipitațiile doar cu 20% în cel mai bun caz, potrivit AEMET.
Alți utilizatori ai rețelelor de socializare au afirmat în mod fals că Marocul vecin a orchestrat condițiile meteorologice extreme pentru a distruge culturile agricole spaniole.
Nu, aceste baraje nu au fost îndepărtate
O altă afirmație falsă, despre care se crede că provine dintr-o postare X din 31 octombrie, este că mai multe baraje au fost îndepărtate în zona afectată, împiedicând scurgerea apei.
Echipa Reuters de verificare a faptelor a urmărit harta utilizată în postarea de mai sus până la site-ul web al proiectului AMBER, finanțat de UE, care documentează barajele de pe râurile europene. Punctele albastre de pe hartă reprezintă baraje - mici bariere fluviale care ridică nivelul apei și deviază cursul apei.
Cele mai recente date oficiale ale guvernului spaniol arată că, între 2000 și 2021, doar cinci baraje mici au fost înlăturate în regiunea Valencia. Un inventar furnizat de ONG-ul Dam Removal Europe confirmă că doar cinci baraje au fost îndepărtate în regiunea afectată până în 2023.
Autoritățile locale asigură că aceste baraje îndepărtate sunt adesea deteriorate și scoase din uz și incapabile să stocheze apa în exces.