Cauza este intenția Aeroportului Otopeni de a majora taxele pe pasager aplicate liniilor aeriene ce folosesc aeroportul, spun companiile de zbor.
Biletele de avion s-ar putea scumpi în curând. Aeroportul Otopeni vrea să crească taxele pentru pasagerii de pe rutele interne, se plâng companiile aeriene. Cum autostrăzile întârzie să apară, iar trenul nu prinde viteză, companiile aeriene lansează tot mai multe zboruri interne şi scurtează călătoriile dintre Capitală şi marile oraşe din ţară, la numai o oră.
Din vară, pe ruta Bucureşti - Cluj Napoca şi retur vor face curse trei companii aeriene. Competiţia face ca preţurile să scadă: un drum dus-întors va costa între 148 şi 180 de lei, cât un bilet de tren şi de două ori mai ieftin decât aceeaşi călătorie, făcută cu maşina. În plus, avionul prezintă avantajul vitezei.
”Lansăm ruta Otopeni - Cluj din 21 iulie. Umplem aproape 86% din locurile din aeronave”, spune Owain Jones, reprezentant Wizz Air.
Şi către Iaşi, Taromul are concurenţă, iar din toamnă va lupta pentru cursele Bucureşti-Timişoara nu doar cu o companie românească, ci şi cu cel mai mare operator aerian low-cost din Europa. Avântul zborurilor interne s-au putea însă domoli, dacă aeroportul Otopeni va creşte taxele, avertizează companiile aeriene.
”Intenţionează să mărească de 7 ori nivelul taxelor de pasageri pentru zborurile interne. Nivelul actual se ridică la 2 euro de pasager. Dorinţa lor este să aducă aceste taxe la 14 euro pe pasager îmbarcat. Este o creştere fabuloasă”, spune Tudor Constantinescu, director comercial Blue Air.
Trebuie spus însă că rata de profitabilitate a zborurilor interne este mai mare decât cea de la zborurile externe. Pentru distanțe mult mai mici la intern, companiile aeriene percep tarife egale sau chiar mai mari în unele cazuri decât pentru zborurile către destinații din alte țări.
De cealaltă parte, reprezentanţii aeroportului spun că o eventuală creştere de tarife nu se va aplica prea curând. Ei explică faptul că actualul tarif, de doi euro pe pasager, datează din perioada în care terminalul de zboruri interne nu oferea condițiile moderne de acum. Între timp s-au făcut investiții, spun oficialii aeroportului București. Majorarea de tarif nu va avea loc curând, în prezent având loc doar negocieri. ”Mai este mult până atunci”, spun reprezentanți ai aeroportului.
Între timp, companiile aeriene continuă extinderea. Din toamnă, vor exista zboruri şi între Iaşi, Cluj şi Timişoara. Practic, Moldova se va conecta cu Transilvania pe calea aerului.
Nu în ultimul rând trebuie reamintit că disputele dintre aeroport și linii aeriene sunt vechi. În perioada anterioară crizei financiare, moment la care prețul combustibililor pentru aeronave crescuseră masiv, consecință a scumpirii țițeiului peste 100 de dolari pe baril, liniile aeriene au acuzat aeroportul, prea puțin dornic să micșoreze taxele percepute, de dezinteres față de soarta lor.