După două luni de aplicare, legea dării în plată a făcut creditul ipotecar mai riscant pentru bănci şi mai greu accesibil pentru clienţi, susține Banca Comercială Română într-un comunicat de presă remis joi. Unul dintre efectele negative ale legii ar fi apariția unor premise care să genereze inegalități sociale, spune banca. Aceasta deoarece instituțiile bancare au găsit soluții de reducere a avansurilor la credite, însă doar pentru ”categorii specifice de clienți”.
Băncile vor putea doar identifica soluţii particulare, în funcţie de profilul clienţilor şi lichiditatea pieţelor imobiliare regionale. ”Avansurile vor mai fi calibrate, dar aceasta de fapt înseamnă pentru clienţi o perioadă mult mai redusă de creditare ori criterii de venit mult mai stricte. în acest context, măsurile de scădere a avansurilor reprezintă soluţii de calibrare a riscului, dar pentru clientul mediu condiţiile generale de acces vor fi mult mai restrictive, faţă de perioada de dinaintea implementării legii”, susține banca.
Un al doilea efect este disparția unor produse avantajoase. Evoluţia recentă a creditării pentru locuinţe a avut un ritm de creştere susţinut de 9-10% anual, mulţumită unei baze stabile de risc şi pe avantaje clare pentru clienţi: credite în moneda naţională, dobânzi scăzute, oferte cu dobânzi fixe pe 5 şi 10 ani. În acest moment, se poate estima cu realism faptul că ritmul de creştere a creditării pentru locuinţe va încetini semnificativ. Aceasta contravine nevoilor generate de calitatea scăzută a fondului locativ din România (locuinţe vechi, aglomerate şi înghesuite, cu nevoie de modernizări şi reabilitări şi chiar cu risc seismic ridicat), afirmă BCR.
Un alt efect reclamat de BCR este ponderea ridicată a investitorilor imobiliari în rândul celor care au ales să își dea în plată proprietățile. ”După două luni de aplicare a legii dării în plată au fost publicate de către Banca Naţională a României statistici cu privire la impactul legii. Aproximativ 4.000 de clienţi au făcut uz de această lege, ceea ce reprezintă 1 din 100 de clienţi care au contractat un credit ipotecar. Între cei aproximativ 4.000 de clienţi se numără aproximativ 400 de clienţi cu profil de investitori imobiliari, care au dat în plată cel puţin 2 imobile, precum şi cazuri prin care s-a solicitat ştergerea datoriilor comerciale ale unor firme.” Informația are o anumită relevanță în condițiile în care s-a speculat că legea este rezultatul lobby-ului parlamentar făcut de dezvoltatorii imobiliari, intrați în dificultate după criza ce a început în 2008 și dornici să scape de obligațiile financiare la băncile creditoare.
BCR mai reclamă discrepanțe mari între numărul celor care au depus cereri de dare în plată, respectiv 4.000 de persoane, și numărul mare, vehiculat inițial la adoptarea legii, al celor care ar fi interesați să apeleze la protecția legii, respectiv 800.000.
”În plus faţă de aceasta, anterior intrării în vigoare a Legii Darea în Plată, până a se ajunge la executare silită şi vânzarea locuinţei, procesul dura în medie 2-3 ani, răstimp în care se puteau încă identifica soluţii financiare şi/sau locative. Aceasta scoate în evidenţă cel mai nefericit efect al legii: Legea Darea în Plată are ca efect evacuarea prematură a locuinţei. Rezultatul este o dublă pierdere şi pentru bancă şi pentru client”, afirmă BCR. Banca susține că are toată deschiderea pentru renegocierea condițiilor de derulare a împrumuturilor. ”În contextul unor efecte negative evidente, considerăm faptul că legislaţia ar trebui să încurajeze o cale corectă şi sustenabila; spre exemplu, în anul 2015, prin soluţii comerciale, BCR a scăzut ratele a peste 30.000 de clienţi, iar începând cu anul 2009, peste 150.000 de clienţi au beneficiat de refinanţări, restructurări sau ajustări de costuri”, spun oficialii BCR.