Ucraina plănuiește o rută suplimentară pe Dunăre pentru a crește exporturile la nivelurile de dinainte de război, deoarece conflictul cu Polonia cu privire la livrările de produse agricole blochează granița terestră cu Uniunea Europeană, transmite Bloomberg.
Dunărea a devenit o cale prioritară pentru aprovizionarea Ucrainei după ce Rusia a părăsit anul trecut un coridor sigur susținut de ONU în Marea Neagră. Cu toate acestea, o cantitate semnificativă de recolte circulă și pe calea ferată și rutieră prin UE, iar fermierii polonezi – care protestează împotriva ceea ce numesc o inundație necontrolată de produse alimentare ucrainene – blochează o rută cheie.
„Planurile noastre pentru acest an sunt să înlăturăm toate obstacolele artificiale pentru exportatori și lucrăm pentru a îmbunătăți logistica internă”, a declarat ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, într-un interviu acordat la Conferința de securitate de la München. „Plănuim transportul containerelor prin Dunărea superioară”, deoarece România este „mai previzibilă” decât granița poloneză.
Noua rută propusă – despre care se cunosc puține detalii deocamdată - ar urma să pornească din portul ucrainean Izmail până în România și porturile dunărene din Germania, potrivit ministrului. Compania ucraineană Danube Shipping Co. a construit deja o a doua barjă SLG de mare tonaj pentru a livra mărfuri, a declarat Ministerul Infrastructurii la începutul acestei luni.
Exporturile ucrainene de anul trecut, în mare parte alimente și produse din metal, au valorat 35,8 miliarde de dolari, cu aproape 48% sub nivelul de dinainte de război în 2021, potrivit datelor guvernamentale. După ce acordul intermediat de ONU s-a prăbușit în iulie anul trecut, Kievul a reușit să creeze o nouă cale de transport prin Marea Neagră, dar Dunărea rămâne crucială.
Deși mulți exportatori preferă Marea Neagră pentru că este mai ieftină, volumele care trec pe Dunăre se ridică în continuare la 1,2 milioane - 1,8 milioane de tone pe lună, a spus Kubrakov.
Cu toate acestea, Kievul a folosit și drumul terestru și calea ferată pentru comerț pe tot parcursul războiului, iar volumele de export prin Polonia au scăzut în prezent la 300.000 de tone pe lună de la 1,3 milioane în 2022, cu trecerile auto blocate total la graniță.
Protestele afectează atât exportatorii europeni, cât și ucrainenii, potrivit lui Kubrakov.
„Cu siguranță nu este o amenințare pentru fermierii polonezi, deoarece transportăm nu numai produse agricole, ci și piese auto pentru producătorii germani de mașini, produse procesate care nu sunt direcționate către Polonia”, a spus ministrul. „Blocarea frontierei înseamnă miliarde de pierderi atât pentru economia noastră, cât și pentru economiile Uniunii Europene.”
Editor : M.I.