Punct final al industriei de un miliard de lei, a claimurilor pe autostrăzi

Doru Cireaşă Data publicării:
c2g9NmE4ZGI3NDI4YWE0MzhkYjJjZThhMDY2YjNiMWMxYzc=.thumb

Ministerul Transporturilor vrea ca judecarea disputelor dintre Compania de Autostrăzi și constructori, o industrie cifrată anual la aproximativ un miliard de lei, să nu mai fie făcută de adjudecatori ultraspecializați, bănuiți că ar ține partea constructorilor, ci de instanțele judecătorești de contencios administrativ.

Disputele dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) și constructorii de autostrăzi, cifrate în prezent la peste un miliarde de lei, vor fi judecate în viitor nu de Comisii de Adjudecare a Disputelor, formate din unu-trei adjudecatori ca în prezent, potrivit unei propuneri de ordin al Ministrului Transporturilor, publicată zilele trecute.

Proiectul spune că ”Soluţionarea litigiilor se va realiza de către instanţa judecătorească de contencios administrativ şi fiscal română” și nu de către comisii CAD (Comisiii de Adjudecare a Disputelor), ca în prezent. Ordinul din 2011 al ministrului, în vigoare în prezent, spune că aceste comisii sunt formate de regulă din trei membri, numiți adjudecatori, câte unul ales de fiecare parte cu acceptul celeilalte părți, al treilea de comun acord, caesta fiind și seful Comisiei. Dacă decizia CAD nu este acceptată de părți, acestea merg mai departe spre judecată la Curtea de Arbitraj Internațional de la Paris.

Adjudecatorii, câteva zeci în România, sunt de regulă ingineri constructori, ultraspecializați în zona disputelor , absolvenți de cursuri dedicate soluționării acestora, organizate de instituții internaționale.

Care este cauza modificărilor

Proiectul de ordin de Ministru al Transporturilor nu este însoțit de o notă de fundamentare deci nu se poate spune cu exactitate ce nemulțumește Ministerul. O privire asupra situației pretențiilor emise de constructori poate fi însă o explicație.

Constructorii folosesc orice slăbiciune administrativă, juridică sau managerială a companiei pentru a își rotunji veniturile. Contractele FIDIC permite prelungiri ale termenelor de execuție sau plata unor sume suplimentare, în anumite situații.

În luna august erau formulate împotriva CNAIR nu mai puțin de 32 de acțiuni în judecată la Curtea de Apel București (CA București), fie la Curtea de Arbitraj de la Paris (ICC Paris). Acestea reprezentau pasul următor după emiterea deciziilor CAD. In procesele menționate companiei i s-au cerur să plătească suplimentar, pe lângă valoarea contractelor, nu mai puțin de 1,07 miliarde lei și 196 milioane euro pe motive din cele mai diverse. Constructorii fie cereau plata de dobânzi, fie invocau vremea nefavorabilă, opoziția proprietarilor de terenuri, defrișări incomplete, etc.

Problema este că unele decizii ale arbitrilor adjudecatori au părut a favoriza fățiș constructorii, în detrimentul CNAIR. Astfel în cazul lotului 4 din Sebeș Turda, constructorul a obținut de la CAD respectivă o prelungire a contractului cu 600 de zile, respectiv cu 20 de luni, deși întreaga durată a contractului era de 18 luni. Tot atât de adevărat este și faptul că CNAIR pierde în arbitraje și în procesele ulterioare din cauza pregătorii proaste a proiectelor sau pregătirii nepotrivite a apărării.

Citește Afaceri cu asfalt. Noua formă de furat de la buget. De la adiționalele regilor asfaltului la clauzele FIDIC ale constructorilor străini

Întrebat recent cât de echidistanți sunt în general adjudecatorii FIDIC, Alin Goga, jurist al CNAIR spunea: ”Nu sunt echidistanți şi am avut şi dovezi în acest sens”. El afirma că formularea de pretenții și adjudecarea acestora în mod subiectiv este noua metodă de furat la companie. Cea veche era reprezentată de majorările de valori contractuale prin acte adiționale.

”Nimeni nu vrea să asculte ce urlăm de ani de zile: că e o metodă "legală" de furare a companiei (CNAIR – n.red.), companie care nici nu are capacitatea organizatorică şi profesională să se apere eficient...e un organism dezlânat cu reacții spasmodice de muribund...nu cu strategii închegate de apărare”, spune el.

Însă nici noul sistem porpus acum nu promite să fie foarte funcțional. Lipsiți de cunoștințe solide de construcție a autostrăzilor, judecătorilor de la Secțiile de contencios administrativ și fiscal le va fi greu să aprecieze dacă anumite condiții meteo pot fi un argument solid pentru prelungirea de termen cerută de un constructor. Aglomerațiile secțiilor de contencios administrativ ar putea amâna luni de zile judecarea disputelor dintre CNAIR și constructori.

Surse din cadrul consultanților spun că Ministerul Transporturilor ar dori un unic model de contract și de condiții speciale care să fie aprobat prin Hotărâre de Guvern sau prin Lege. ”Nicăieri în lume nu este așa ceva.Contractele se negociază între părți înainte de a fi semnate. Sunt niște modele pe baza cărora se încheie contractele, dar acestota li se aduc amendamente, părțile încercând astfel să se protejeze”, spune un consultant.

Citește: Exclusiv: Compania de Autostrăzi și Drumuri, fără apărare juridică în fața constructorilor care îi cer în plus 800 de milioane de lei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri