Chiar dacă vânzările de maşini au crescut anul acesta în România, iar europenii au cumpărat mai multe autoturisme fabricate la noi, reprezentanţii industriei sunt total nemulţumiţi de implicarea Guvernului. Şefii companiilor din domeniul auto spun că de pe vremea mongolilor şi a romanilor conducătorii înţelegeau nevoia de a construi infrastructura de transport. Din păcate, autorităţile române nu dau semne că vor să facă acest lucru, mai arată ei. Cu toate acestea, reprezentanţii Guvernului spun că în zece ani am ajunge din urmă Slovacia, ţara cu cea mai puternică industrie auto din regiune.
Nu doar lipsa autostrăzilor îi goneste pe constructorii de automobile din România, ci si starea precară a transportului de marfă pe căile ferate. În România, transportul pe calea ferată se face de 4 ori mai lent decât în restul Europei. Povestea este veche, dar în România soluţiile întârzie, spun investitorii străini.
Christian von Albrichsfeld, director Continental România: „Imperiile persan, roman, mongol, maya şi-au bazat succesul pe o infrastructură de drumuri funcţională”.
John Oldham, preşedinte Ford România: „E important de ştiut că viteza medie pe calea ferată dintre Germania şi vama Curtici este de 50 de kilometri pe oră pe o distanţă de 1500 de kilometri. Viteza medie în România este de 13 kilometri pe ora pe o distanţă de 415 kilometri, de la fabrică. Toţi investitorii, fie că producem maşini sau componente trebuie să fim competitivi”.
Reprezentanţii Guvernului recunosc că, Slovacia, o ţară de patru ori mai mică decât România, are acelaşi număr de kilometri de autostradă decât noi. Un motiv suficient pentru ca fosta ţară comunistă să atragă fabricile constructorilor Kia, Peugeot-Citroen sau Volkswagen.
În plus, măsuri precum impozitul pe cifra de afaceri sau contul de TVA, chiar daca au fost retrase, au determinat reţinerea companiilor străine de a investi în România. La toate, s-a adaugat discursul populist al liderilor politici, spun oamenii de afaceri.
Dragoş Anastasiu, preşedinte al Camerei de Comerţ Româno-Germană. „Absurditatea discursului legat de antagonizarea capitalului după provenienţa sa: capital străin, capital român, multinaţionale. Simplul fapt că aceste idei se discută în forma în care se discută, puţin pregătite, generează pagube. Şi pagubele rămân, chiar dacă ideile dispar!”
13% din PIB asigură industria auto din România, în care activează peste 600 de companii. În total, 206.000 de angajaţi lucrează în aceste fabrici.