Din primăvara anului 2018, o linie de cale ferată va lega direct gara de Nord de Aeroportul Henri Coandă. Este o promisiune a ministrului Transporturilor, Sorin Buşe, care redeschide un proiect mai vechi. Practic, ar trebui modernizaţi 17 kilometri de cale ferată care există deja şi construiţi încă 2,5 kilometri plus un pasaj pe sub DN1. Pentru ca lucrările să fie gata repede, vor fi făcute de angajaţii CFR.
89 de miliioane de euro. Atât vor costa lucrările pentru ca trenul să ajungă la aeroportul Otopeni. Cei mai mulţi bani vor intra în repararea şi electrificarea celor aproape 17 kilometri de şină existenţi deja între Gara de Nord şi localitatea Odăile. De acolo trebuie construiţi de la zero alţi 2,3 kilometri de şină. Şi cum traseul se intersectează cu Drumul Naţional 1, calea ferată trebuie să coboare 7 metri sub şosea. Cât timp ţin lucrările, vor fi restricţii de circulaţie.
Marius Chiper, director general CFR SA: „Va fi un pasaj subteran pe sub DN1 la o lăţime de 50 de metri. Oameni avem. Vom mai avea nevoie de nişte utilaje grele de săpătură şi transport pământ.”
Biletul între Gara de Nord şi Aeroport va costa mai puţin de 4 lei.
Sorin Buşe, ministrul Transporturilor: „Este un timp foarte competitiv - 18 minute. Nu mai vorbesc de preţ. Dorim să asigurăm legătura Aeroportului nu doar cu Bucureştiul ci şi cu alte oraşe, Ploieşti, Braşov, ca să poată veni la aeroport şi ne gândim chiar la legături cu sudul Bulgariei.”
În prezent aproape 50 de mii de persoane au nevoie zilnic de transport între Capitală şi Aeroportul Henri Conadă. Pentru pasagerii companiilor aeriene şi pentru angajatii aerogării, singurele soluţii sunt deocamdată autobuzul şi taxiul.
„Am luat mai multe ţepe, să spun aşa. De aici şi până la Casa Scânteii mi-au cerut 20 de euro. Şi de atunci iau autobuzul de jos, merg până în Băneasa şi de acolo iau un taxi până acasă”, spune un călător.
Trenul care leagă Gara de Nord de împrejurimile aeroportului are în prezent doar 10 călători pe zi.
Cosmin Peșteșan, directorul general al Companiei Aeroporturi Bucureşti: „Nu este folosită linia pentru că de la Gara de Nord până la aeroport durează peste 45 de minute.”
Problema e ca trenul nu ajunge direct în terminal, ci opreşte la aproape 3 kilometri distanţă. De aici, călătorii trebuie să mai ia încă un microbuz.
Această legătură feroviară vine în lipsa unui metrou, în condițiile în care România riscă să piardă organizarea Euro 2020, deoarece linia de metrou care să facă legătura în Aeroport și centrul Bucureștiului nu va fi gata până la această dată.
Lucrările la metroul către Otopeni, pentru care România are o parte din banii necesari de cinci ani, n-au început nici acum, dar autorităţile vor să schimbe traseul. Linia nu va mai pleca din Piaţa Victoriei, ci din staţia 1 Mai. Proiectul lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor prevede şi exproprieri de terenuri, pentru care statul ar urma să plătească despăgubiri totale de 26 de milioane de euro.
România a pierdut 1,5 milioane de euro pentru că n-a început până acum construcţia magistralei 6. E vorba de penalitaţi de întârziere pentru un împrumut luat în urma cinci ani de la Guvernul Japoniei.