Neplăcerile suportate din cauza anulării sau întârzierii unui zbor vă pot aduce bani. Peste jumătate de milion de români au întâmpinat astfel de probleme anul trecut. Însă puțini au fost cei care au cerut despăgubiri, fie pentru că nu voiau să se complice, fie pentru că nu știau că au acest drept.
Vara trecută 636.000 de pasageri din România au pierdut peste 2.500 de ore de vacanță din cauza nenumăratelor întârzieri. Dintre aceștia, 23.000 se încadrează la despăgubiri pentru că au avut întârzieri mai mari de trei ore.
„10.000 au fost deja despăgubiți cu până la 600 de euro, așa cum prevede directiva europeană. 13.000 dintre cei afectați nu au depus încă o cerere pentru despăgubire, însă directiva le permite timp de 3 ani de la momentul incidentului să ceară această compensație”, explică Gabriela Peșeț, consultant în turism.
Zeci de români pierd zilnic ore în șir, așteptând în aeroport. Unii își ratează și vacanțele. Puțini sunt cei care își cunosc drepturile și cer despăgubiri. Alții nu vor să se complice.
- Ați cerut despăgubiri?
- Mai bine mai simplu decât să mă complic, spune o tânără.
- Nu aveți încredere că ați primi niște bani?
- A, nu, nu e asta, dar pur și simplu am lăsat-o baltă, spune tânăra.
- O singură dată (mi s-a întâmplat - n.r.), uitase pilotul să alimenteze avionul și s-a trezit înainte să decoleze. Și ne-am oprit, am stat două ore și după aceea am plecat, a povestit o turistă.
- Aproape trei ore (am stat - n.r.). Fiind îmbarcarea două ore înainte și o altă oră în avion, probabil nu era cazul (de despăgubiri - n.r.), după părerea dânșilor”, spune o altă femeie.
- Toată lumea a avut zboruri anulate, nu cred că cineva a rămas fără zbor anulat, spune un călător.
- Ați cerut despăgubiri?
- Da, doar că după o perioadă de genul ăsta durează extrem de mult.
Ce trebuie să facă pasagerii pățiți, pentru a primi despăgubiri?
„Trebuie să păstreze toate documentele călătoriei, boarding pass-ul și toate acele documente care dovedesc că a cumpărat acel bilet. Practic, introduce datele pe un site, durează până într-un minut. Cererea lui este preluată, se realizează un dosar, însă ce trebuie să știe fiecare pasager este că trebuie să dea date cât mai exacte companiei care se ocupă de caz”, explică Gabriela Peșeț.
Oficialii europeni au reglamentat încă din 2004 despăgubirea clienților. Sunt vizate refuzul la îmbarcare, anularea zborurilor și întârzierile. Legea stabilește exact ce sumă trebuie să primiți dacă avionul a întârziat peste trei ore și se aplică tuturor zborurilor operate de orice companie care decolează de pe un aeroport din UE.
Editor web: Luana Păvălucă