Ilegalități pe autostrăzile din România. Cum ar putea fi prevenite accidente grave de pe șoselele de mare viteză

Data actualizării: Data publicării:
masini pe autostrada
Cum ar putea fi prevenite accidente grave de pe șoselele de mare viteză. Foto: Captură Digi24

Accidentul grav în care un șofer de camion ar fi adormit la volan și a accidentat trei persoane pe Autostrada A1 scoate la iveală probleme ale autostrăzii, care pot pune în pericol viața oamenilor. Deși erau obligatorii prin lege, pe tronsonul de drum nu există marcaje cu efect rezonator care ar fi putut să îi reactiveze atenția șoferului. Situația nu este unică pe șoselele de mare viteză din țară. CNAIR recunoaște problema și dă vina pe fisuri și pe crăpături pe tronsoane unde acest marcaj nu se putea aplica sau pur și simplu condițiile meteo nu ar fi permis.

Autostrada A1 face parte din coridorul IV Pan-European de transport. Doar pe porțiunea București-Pitești măsoară în jur de 110 km. Pe niciun loc pe acest traseu nu există marcaj rezonator care să îi avertizeze pe șoferi în cazul în care, din varii motive, ajung pe banda de urgență.

În urmă cu două săptămâni un om a murit și alți doi au fost răniți, după ce un camion condus de un șofer care ar fi adormit la volan a lovit trei autoturisme staționate pe banda de urgență. Accidentul a avut loc la kilometrul 40, pe sensul către Pitești. Dacă pe șoseaua de mare viteză existau marcaje rezonatoare, așa cum spune legea, șoferul ar fi putut fi atenționat de vibrații explică experții.

Cătălin Codescu - președinte AVAC: Legea spune foarte clar: pe autostrăzi - la delimitarea părții carosabile, trebuie să existe marcaj rezonator. Este singurul tip de marcaj care transmite eficient un mesaj către conducătorul auto, atât sonor, cât și prin vibrații care se transmit în interiorul mașinii și în volan. 

La două zile după acccident, Asociația Victimelor Accidentelor de Circulația a trimis un laborator acreditat să verifice marcajele de pe Autostrada A1. Rezultatul:

Cătălin Codescu - președinte AVAC: Pe Austostrada București-Pitești nu s-a aplicat marcaj rezonator.

Autostrăzi fără marcaj rezonator impus de lege

Obligația aceasta este specificată clar inclusiv în caietul de sarcini încă din 2016 privind lucrările de marcaje autostrăzi. Acolo este menționat că delimitarea părții carosabile se face cu marcaje care au efect rezonator.

Șofer: Pentru că sunt mai utile pentru cei care, în eventualitate, ar adormi la volan.

Șoferii de TIR se plâng că nici măcar marcajele care delimtează benzile pe sens nu sunt vizibile.

Șofer: Marcajele de vopsea care delimitează banda 1 de banda 2, pe unele porțiuni, pe A1 sunt șterse. Chiar și în oraș sunt șterse. Mașinile euro 6, când părăsești banda, te avertizează sonor.

Autoritatea Rutieră Română spune că nu face inspecții pe autostrăzi decât la solicitarea poliției atunci cand are loc un accident grav. Ultima astfel de inspecție pe tronsonul A1 București-Pitești a fost făcută în urma unui accident grav în februarie anul acesta.

ARR, inspecții rare pe A1

Având în vedere dispozițiile art.18 alin.(2) din același act normativ, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.. efectuează inspecții de siguranță rutieră periodică pe tronsoanele rutiere cu concentrația cea mai mare de accidente rutiere grave, context în care autostrăzile nu au făcut obiectul inspecției dat fiind riscul rutier minim pe această categorie de drumuri, aspect relevat de statisticile în domeniu. (sursă: ARR)

Compania Națională de Drumuri recunoaște într-un răspuns pentru Digi24 că marcajele sunt obligatorii și că sunt în analiză sectoarele de autostradă pe care nu s-a aplicat acest tip de marcaj din cauza condițiilor meteo sau a stării de degradare a drumului. În plus, CNAIR menționează că se aplică marcaje rezonatoare pe toate drumurile aflate în reabilitare.

Editor : A.P.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri