Guvernul a aprobat, vineri, o hotărâre privind modernizarea a 55 locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h şi tractare de trenuri de până la 16 vagoane, 20 locomotive diesel-hidraulice de manevră, 109 vagoane clasă şi 30 vagoane speciale (vagoane de dormit, cuşetă, restaurant).
Hotărârea vizează aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori şi modernizarea a 139 vagoane de călători”.
Actul normativ propune o investiţie pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare de transport public de călători, aprobată în cadrul Pilonului I - obiectivul „Componentei C4. Transport sustenabil” din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
Potrivit Guvernului, investiţia va avea un impact semnificativ asupra calităţii şi siguranţei serviciilor de transport feroviar de călători, inclusiv pe reţeaua feroviară publică electrificată, asupra costurilor de operare şi beneficiilor economice aferente acestui sector, precum şi a îmbunătăţirii condiţiilor de mediu.
Proiectul de investiţii are o valoare totală de 1,037 miliarde lei, fiind finanţat din fonduri externe nerambursabile prin PNRR şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, conform Agerpres.
De asemenea, Cabinetul Ciucă a aprobat prin hotărâre indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizarea/reabilitarea a 47 de staţii de cale ferată din România” - Lot SRCF Bucureşti - Staţiile CF Ploieşti Vest, Sinaia, Buşteni, Târgovişte Sud, Titu, Videle, lucrare de utilitate publică de interes naţional.
Prin această hotărâre s-au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea şi reabilitarea a şase staţii de cale ferată - Ploieşti Vest, Sinaia, Buşteni, Târgovişte Sud, Titu, Videle.
Valoarea totală a investiţiilor este de 116 milioane lei, fonduri ce provin din fonduri naţionale şi europene, iar durata de execuţie a proiectului este de 20 de luni.
În prezent, cele şase staţii de cale ferată se găsesc în diverse stadii de degradare. Principalul obiectiv al lucrărilor îl constituie reabilitarea clădirilor de călători ale staţiilor de cale ferată cu accent pe zonele de acces, pe spaţiile destinate serviciilor pentru călători, pe zona comercială, cât şi pe elementele de legătură cu liniile de cale ferată - peroane, pasarele, pasaje pietonale, copertine, precum şi adaptarea la normele privind persoanele cu dizabilităţi.
Finanţarea se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, şi din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR-SA”, conform programelor de investiţii publice aprobate.
Guvernul a adoptat şi o hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „CFR MARFĂ” - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Potrivit actului normativ, nivelul veniturilor totale a crescut cu 14,8 milioane lei (mai mult cu 2,74% faţă de bugetul iniţial pe anul 2022), iar cel al cheltuielilor a crescut cu 14,3 milioane lei (mai mult cu 1,50% faţă de bugetul iniţial). Prin această rectificare, cheltuielile de natură salarială vor creşte cu 5,94%, de la 247 milioane lei la 262 milioane lei, faţă de bugetul iniţial. Societatea îşi propune achitarea de plăţi restante în valoare de 1,883 miliarde lei.
Editor : A.C.