Nici nu au început lucrările și cea mai așteptată autostradă a României, Sibiu-Piteşti, suferă modificări. Cu doar 11 kilometri rămași de scos la licitație, șefii de la Drumuri anunță că șoseaua de mare viteză va avea 9 tuneluri cu o lungime totală de 8 kilometri și 8 noduri rutiere. Potrivit traseului stabilit în urmă cu doi ani, autostrada avea pe parcurs cu două tuneluri mai puțin și cu două noduri mai mult. Cine vrea să construiască autostrada trebuie întâi să demonstreze că ştie să facă tuneluri şi că are şi cu ce.
Când va fi gata, autostrada Sibiu-Piteşti va avea nouă tuneluri.
Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: „60 la sută din costuri sunt date de aceste structuri, aceste lucrări de artă însemnând tuneluri şi viaducte. Avem 130 de viaducte şi 8 kilometri de tuneluri”.
Cele mai grele lucrări vor fi la cei 68 de kilometri dintre Boița-Cornetu și Tigveni, unde se află 8 din cele 9 tuneluri ale autostrăzii. Faţă de traseul din 2016 s-au mai adăugat două, în zona unde autostrada va ocoli localitatea Boița, la ieșirea din Valea Oltului.
Cele mai mari tuneluri vor fi, însă, la Câineni şi Poiana. Vor avea 1,6, respectiv 1,7 kilometri. Numai pentru realizarea celor 68 de kilometri dintre Boiţa şi Tigveni, şefii de la Drumuri au pus deoparte circa 9 miliarde de lei. Proiectarea va dura un an și jumătate, iar construcția cinci.
Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: „Firmele care se vor prezenta la licitaţie vor trece printr-o fază de precalificare. Vom discuta cu ei să ne convingem că pot executa acest tip de proiecte. Aici vorbim de palmaresul lor, de capacitatea lor de a face rost de utilaje pentru foraj. Ca atare nu orice firmă poate construi aceste tuneluri”.
Al nouălea tunel va fi construit în zona Curtea de Argeş şi se află practic pe singurul lot din autostrada Sibiu-Piteşti care nu a fost încă scos la licitaţie.
Pentru a afla cum arată solul în care va fi săpat acest tunel, dar şi cel de la Poiana, şefii de la Drumuri au cerut pentru prima oră sprijinul Institutului Geologic.
Raluca Maftei - Institutul Geologic al României: „Investigaţiile au constat în măsurători geofizice prin metoda sondajelor electrice verticale cu o adâncime de investigare la 120 de metri. Această metodă este o metodă non-invazivă, , este mult mai ieftină decât un foraj geotehnic care este totuşi indispensabil, şi este mai rapidă”.
43 de kilometri de autostradă între Sibiu-Boița și Pitești-Curtea de Argeș sunt în analiză de şase luni.
Pentru că nu pot evita timpul pierdut astfel autorităţile vor să-l scurteze pe cel risipit cu contestaţiile.
Eugen Teodorovici - ministrul Finanţelor Publice: „Vom merge pe ideea de a se decide la primul nivel de contestare daca se merge pe aceeasi decizie a autoritatii contractante sa fie obligatie in a semna contractul chiar daca firma nedreptăţita merge mai departe la a doua cale de atac”
Întreaga investiţie pentru realizarea autostrăzii de 123 de kilometri dintre Sibiu si Piteşti este estimată la 15,5 miliarde de lei.