Guvernul Poloniei are în plan construcţia unui aeroport în valoare de 19 miliarde de dolari în apropierea Varşoviei, pentru a demonstra importanţa economică tot mai mare a ţării, dar criticii afirmă că proiectul nu este necesar şi că este prea costisitor.
Directorul general al companiei aeriene poloneze LOT, Rafal Milczarski, a afirmat că ţara şi compania pe care o conduce au nevoie de un nou aeroport modern, în zona satului Baranow, la 40 de kilometri est de Varşovia, potrivit News.ro.
Noul proiect va include terminale, hangare şi piste, iar după construcţia de noi linii feroviare şi autostrăzi, valoarea acestuia va atinge 70 de miliarde de zloţi (19 miliarde de dolari), urmând să deservească 45 de milioane de pasageri pe an şi să rivalizeze aeroporturile Heathrow din Londra, Charles de Gaulle din Paris şi Schiphol din Amsterdam.
”Europa Centrală are nevoie de un centru de aviaţie corespunzător”, a declarat Milczarski în biroul său din actualul sediul înghesuit al LOT, aeroport care poartă numele compozitorului Frederic Chopin şi care a fost deschis în 1934.
LOT urmează să se implice în proiectarea şi construirea proiectului.
Noul aeroport, care se va afla la o distanţă de 15 minute cu trenul faţă de gara centrală din Varşovia, este esenţial pentru ambiţiile LOT de triplare a traficului de pasageri şi de dezvoltare a zborurilor pe distanţe lungi, către Asia şi Americi.
Construcţia este programată să înceapă în 2021, după ce guvernul va cumpăra terenurile din Baranow şi localităţile apropiate, iar zborurile vor începe în 2027.
În etapele viitoare ale proiectului vor fi adăugate piste şi terminale, mărind capacitatea aeroportului la 100 de milioane de pasageri pe an, mai mare decât cea a aeroportului Heathrow, care este cel mai aglomerat aeroport din Europa.
Deşi aeroportul Chopin a fost modernizat cu o nouă staţie feroviară şi un nou terminal în 2012, va ajunge în patru ani la o capacitate de 20 de milioane de pasageri. În 2017, 16 milioane de oameni au trecut prin acest aeroport, de peste două ori mai mulţi faţă de 2005.
”Economia Poloniei a înregistrat o creştere medie de 3,3% pe an în ultimii ani, iar regiunea devine tot mai bogată. Aspiraţia noastră este să devenim operatorul aerian preferat în Europa Centrală”, a spus Milczarski.
Polonia este a şasea cea mai populată ţară din UE şi a opta mare economie din blocul comunitar, iar guvernul afirmă că aeroportul poate arăta că ţara este o putere emergentă.
”Este cel mai mare proiect din istoria modernă a Poloniei. Având în vedere localizarea din estul Europei, aeroportul poate fi o poartă a UE către est”, a spus Mikolaj Wild, secretar de stat în Ministerul Infrastructurii, care coordonează proiectul.
Cu un număr de pasageri de 9 milioane etimat pentru 2018, LOT este abia al 19-lea operator aerian din Europa, dar are unele avantaje, fiind unul dintre puţinii operatori independenţi care mai activează în regiune.
Polonia are 38 de milioane de locuitori şi mai multe milioane de cetăţeni au emigrat în secolul trecut, iar mulţi dintre aceştia păstrează legături strânse cu ţara lor.
LOT are o flotă de 73 de avioane, între care 11 aparate Boeing Dreamliners care efectuează curse către Chicago, New York şi Los Angeles, precum şi în Asia.
”Dintre toţi operatorii est-europeni, LOT are cele mai mari şanse de succes. Legăturile de familie sunt încă puternice”, a spus John Grant, director al firmei de consultanţă JGAviation Consultants.
LOT nu este însă cea mai mare companie aeriană de pe piaţa poloneză. Wizz Air şi Ryannair au mai mulţi pasageri decât LOT.
Profitul operaţional al LOT este pe care să scadă cu 22% în acest an, la 225 de milioane de zloţi, în principal din cauza creşterii costurilor pentru carburanţi şi leasing, chiar dacă veniturile sunt estimate să crească cu 25%, la 6 miliarde de zloţi. Şi, cu o populaţie de circa 2 milioane de locuitori, Varşovia este relativ mică.
Crticii spun că banii ar trebui să fie cheltuiţi mai bine pe autostrăzi, căi ferate şi modernizarea aeroportului Chopin şi a altui aeroport aflat la 40 de kilometri în nordul Varşoviei, care este folosit de Ryanair.
Prima fază a proiectului va costa 35 de miliarde de zloţi, peste 10% din bugetul din 2018 al Poloniei. O parte din bani vor proveni de la Uniunea Europeană, dar guvernul afirmă că este probabil să fie contractate şi împrumuturi.
Directorul general al Ryanair, Michael O’Leary, a afirmat că ideea este ”o prostie”, ”o catedrală strălucitoare în mijlocul pustiului”.
Şi locuitorii din Baranow au votat împotriva planului.
Guvernul insistă că proiectul este solid şi că va fi pus în preactică. Autorităţile afirmă că extinderea aeroportului Chopin nu are sens, deoarece se află în limitele oraşului Varşovia, sute de mii de persoane locuind în apropiere. Iar pentru Milczarski şi liderii guvernamentalei, construirea noului aeroport este cea mai bună metodă de a asigura rolul LOT şi al Poloniei în economia globală.