Foto: Mediafax
Finalul lunii mai. Dan Şova anunţă că a fost reziliat cel mai păgubos contract semnat de statul român, cel pentru realizarea a 415 kilometri între Braşov şi Borş. Americanii de la Bechtel nu au plecat cu mâna goală: și-au văzut achitate toate facturile și au primit și despăgubiri.
„Am reuşit să-i convingem pe cei de la Bechtel să accepte o reziliere de 30 de milioane plus TVA, deci 37,2 milioane de euro”, declara Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte de Infrastructură.
În cei 10 ani de contract, americanii au primit mai bine de 1,2 miliarde de euro, deși au terminat de asfaltat doar 52 de kilometri de șosea și au lăsat la jumătate lucrările la alți 64 de kilometri de drum.
S-a ajuns aici deoarece de la bun început oficialii români nu au avut niciun cuvânt de spus nici în privinţa cantităţilor de materiale necesare construcţiei, nici în privinţa preţului la care erau achiziţionate și nici în privința traseului autostrăzii.
Prost negociat, contractul semnat în 2003, nu a fost desecretizat nici până în prezent. Explicația este una halucinantă.
„Nu am reuşit, la Ministerul Transporturilor, să se găsească varianta originală a contractului semnat. Desecretizarea se face pe contractul original. Contractul desecretizat publicat în 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele adiţionale din 2005. Nu s-a găsit varianta originală din 2003. Anexele au apărut după 2005”, a spus Dan Șova, la Digi24.
Așa se face că pe firul celui mai păgubos contract semnat de statul român au intrat și procurorii anticorupție. Tot la DNA a ajuns și un raport al corpului de control al premierului care identifică cinci responsabili pentru jaful Bechtel: patru foști ministri și un fost director de la Compania de Drumuri. Ei sunt acuzați că multiplele renegocieri ale contractului cu americanii au păgubit statul cu sute de milioane de euro.
Autoritățile vor să reia lucrările la Autostrada Transilvania în 2014. 364 de milioane de euro ne-ar costa doar finalizarea celor 64 de kilometri dintre Suplacu de Barcău și Borș. Șefii de la Drumuri promit deschiderea șantierelor și pe alți 138 de kilometri.
De la promisiuni la fapte este, însă, cale lungă. Au aflat-o pe pielea lor șoferii români, cărora li s-au făgăduit anul acesta 142 de noi kilometri de autostradă. 16 au primit la finalul lui mai, între Deva și Simeria.
„Este prima inaugurare în anul acesta. Vor mai urma. Următoarele două sunt în august pe Orăștie-Sibiu, lotul 1, și pe Nădlac-Arad, lotul 2. Sper să ajungem, așa cum am promis, la 142 de kilometri inaugurați anul acesta”, spunea ministrul Dan Șova.
Nu a fost să fie. Noi tăieri de panglici am avut abia în decembrie, când au fost deschişi traficului 60 de kilometri din şoseaua de Orăştie-Sibiu, dar şi primii 27 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva.
Doar că de la Orăştie la Sibiu, şoferii vor putea circula numai pe autostradă abia din septembrie 2014. Şi asta pentru că încă se lucrează pe 22 din cei 82 de kilometri ai autostrăzii.
Pe final de an au găsit autorităţile şi constructorul primei autostrăzi cu plată din România. Zece ani l-au căutat autorităţile pentru a-şi da seama că firma desemnată câştigătoare în 2004 şi 2009 merită să ia şi în 2013 acest contract. Asocierea Vinci-Strabag-Aktor a câştigat licitaţia pentru realizarea în concesiune a autostrăzii Comarnic - Braşov.
Cei 58 de km vor costa 1,2 miliarde de euro. Lucrările vor începe în primăvară pe banii constructorii, care şi-i va recupera din taxa de autostradă de 3 euro pe suta de kilometri.
Nu este singura şosea de mare viteză pe care autorităţile promit să o construiască în anii care urmează. Dacă ar fi să credem aceste promisiuni, în 5 ani vom putea ajunge lejer din Bucureşti în orice colţ al ţării. Autorităţile renunţă la tronsonul dintre Braşov şi Târgu Mureş, dar vor să facă un drum de mare viteză de la Bucureşti către Alexandria şi de la Piteşti spre Calafat prin Craiova, unde anul acesta s-a deschis cel de-al doilea pod peste Dunăre. A costat un sfert de muiliard de euro, iar la patru luni după inaugurare a avut nevoie de reparaţii.
În planurile autorităţilor apare şi o şosea de la Ploieşti către Galaţi, prin Buzău şi Brăila. O noutate este şi apariţia unei autostrăzi care leagă Braşovul de Iaşi. Printre priorităţile Executivului şi-a făcut loc şi autostrada Sibiu-Braşov, nu însă şi Sibiu-Piteşti, care se va opri iniţial la Râmnicu Vâlcea.
Deocamdată, undă verde pentru începerea lucrărilor s-a dat pentru încă 190 de kilometri de autostradă.