În 150 de ani de la înfiinţare, Nokia şi-a şerpuit parcursul pe piaţă cu numeroase schimbări strategice. În urmă cu câţiva ani, finlandezii au primit lovitură după lovitură, şirul de ghinioane a culminat cu sacrificarea diviziei de telefonie mobilă. Altădată era cea mai valoroasă marca de telefoane de pe piaţă, însă Nokia a fost nevoită să-i bată cuie în sicriu şi s-o vândă celor de la Microsoft.
Între timp ,divizia de infrastructură de telecomunicaţii a fost şi e pe punctul de a fi vândută mai departe. Dar a scăpat, iar rezultatele financiare ale companiei arată că a fost mai bine că şefii nu s-au pripit. Nokia a raportat creşteri ale vânzărilor pentru prima dată în ultimii trei ani. De când a vândut afacerea de telefonie, acţiunile au crescut cu o treime.
Financial Times aminteşte că divizia de infrastructură era percepută ca neavând nicio şansă pe o piaţă telecom incredibil de competitivă, însă acum se observă că Nokia creşte odată cu piaţa. Finlandezii au câştigat contracte bănoase pentru a construi reţele de comunicaţii peste tot în lume.
Marile companii de telecomunicaţii se întrec în împânzirea Asiei, Americii şi Europei cu reţele de ultimă generaţie fiindcă tot mai mulţi consumatori optează pentru telefoane inteligente care au nevoie de acces la internet rapid.
Deşi Ericsson şi chinezii de la Huawei sunt lideri pe piaţa de infrastructură, şeful Nokia e convins că poate obţine şi dezvoltare pe piaţă şi profitabilitate. Vânzările şi marjele de profit merg în sus şi deja se conturează ideea că infrastructura e salvarea companiei.
Cu o valoare de piaţă de 25 de miliarde de dolari, Nokia e acum doar 8% din ce era în anii de glorie, însă capitalizarea e de 5 ori mai mare decât în 2011. Analiştii prevăd un viitor luminos companiei, cel puţin pe termen scurt. A obţinut un contract uriaş în Statele Unite cu un operator care vrea să facă investiţii masive în reţele pentru a-i prinde din urmă pe liderii AT&T şi Verizon.
O mare parte din contractele Nokia sunt însă în Asia şi nu pe pieţele unde joacă rivalii chinezi Huawei sau ZTE, ci în Japonia şi Coreea de Sud, unde au loc să crească în linişte.
Pentru Nokia, grijile sunt pe termen lung. Investiţiile în reţele 4G ar putea fi acum la apogeu, piaţa ar putea fi curând suprasaturată. Dacă de acum înainte interesul pentru reţele merge în jos, acolo vor merge şi câştigurile Nokia.
Compania poate culege însă roadele unui portofoliu diversificat. Nokia nu e doar despre reţele, aşa cum nu a fost în trecut doar despre telefoane. Finlandezii au şi alte sectoare pe care le pot exploata - hărţile Here, de pildă, au înghitit investiţii uriaşe de-a lungul anilor şi dacă în lumea hărţilor digitale cele mai cunoscute sunt Google Maps, în lumea auto, hărţile celor de la Nokia sunt mult mai folosite. Însă slăbirea diviziei de reţele se va simţi la nivel de grup. Şi dacă dezvoltarea infrastructurii telecom va frâna, Nokia va rămâne cu mai puţine decât rivalii - Ericsson şi Huawei investesc mai mult în cercetare şi dezvoltare, îşi ţes o plasă de siguranţă care în cazul Nokia are ochiuri mai mari.
Pe termen lung, cercetarea ar putea fi calea de evadare de pe o piaţă aridă, dacă nu, salvarea ar putea veni prin consolidare, prin fuzionarea cu un alt jucător. Astfel de probleme ar putea fi însă departe, pentru moment Nokia are o singură mişcare, în sus.