Efectul luptei dintre producătorii autohtoni şi supermarketuri se vede cel mai bine la raft. Dacă atunci când iese pe poarta fabricii o conservă costă doar un leu, după ce sunt aplicate taxele de marketing şi adaosul magazinului consumatorul va plăti aproape cu 65 de bani în plus pentru acelaşi produs.
Aşa că sigura soluţie a cumpărătorului român este să pună cât mai puţine produse în coş.
Cum ajunge un produs autohton pe raftul unui hipermarket? Producatorii îşi prezintă oferta, însă nu pot aduce în marile magazine orice produs, pentru că hipermaketurile caută doar cele mai ieftine alimente. Asta pentru a putea adauga liniştiţi taxe suplimentare fără a mari însă foarte mult preţurile şi astfel produsele să nu se mai vândă.
Importăm materie primă proastă şi ieftină
În aceste condiţii, procesatorii au găsit soluţia pentru a vinde ieftin. Importă materia primă, de cele mai multe ori de proastă calitate, o procesează şi o etichetează apoi ca fiind românească.
„Foarte multe produse sunt aduse, comercializate, comandate,executate în Uniunea Europeană. Duceţi-vă şi cumpăraţi un borcan de compot de piersici. Dacă piersicile alea sunt făcute în România, eu le mănânc”, spune Aurel Tănase, preşedintele Patronatului din Industria Conservelor.
Pe de altă parte, legumele şi fructele româneşti nu-şi prea găsesc locul pe rafturile hipermarketurilor. Cine este de vină? Chiar producătorii, susţine ministrul Agriculturii, pentru că nu ştiu să-şi vândă marfa.
„Problema pe care o avem este că nu suntem suficient de bine organizaţi, astfel încât să aducem în faţa consumatorului mai uşor produsele respective. Repet, producem mai mult decât necesarul de pe piaţa internă”, a declarat ministrul Daniel Constantin.
În timp ce consumatorii cumpără alimente procesate tot mai scumpe, făcute cu materie primă din import, reprezentanţii marilor magazine spun că niciun furnizor nu este tratat diferit şi că toţi cei care aduc marfă în hipermarketuri beneficiază de aceleaşi preţuri de vânzare a mărfii.
"Niciun furnizor al marilor reţele comerciale nu este favorizat în detrimentul altuia, iar majoritatea magazinelor a implementat politici antidiscriminatorii", au reacţionat cei de la Asociaţia Marilor Reţele Comerciale.