Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto Național – Rabla Clasic 2016 a debutat marți, zi din care persoanele fizice pot merge deja la producătorii autorizați să își achiziționeze un autoturism nou, cu emisii scăzute, în locul celui vechi, poluant.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Mediului, programul a demarat în data de 30 mai, cu etapa validării producătorilor. Luni, 13 iunie a.c., Comitetul de avizare al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) a aprobat lista finală a producătorilor validați să participe în Programul Rabla 2016 (lista anexată). Anul acesta, 116 dosare au fost depuse de producătorii/dealerii auto, din care 105 dosare au fost aprobate și 11 dosare au fost respinse. În cadrul sesiunii de depunere a contestațiilor, au fost depuse de producătorii/dealerii auto, 15 contestații, din care 4 au fost aprobate. Începând de astăzi, 14 iunie 2016, AFM va încheia contracte de finanțare cu producătorii/dealerii validaţi în Program. Lista finală a acestora va fi publicată, ulterior, pe siteul AFM.
Cum se justifică întârzierile
”Este adevărat că am demarat acest program mai târziu decât în alți ani, însă am venit cu o viziune complet nouă asupra acestuia, în al 12-lea an de funcționare. Prin introducerea componentei Rabla Plus, care va demara pentru cetățeni tot luna aceasta, avem acum într-adevăr un program care poate să își atingă obiectivul principal: reducerea poluării și îmbunătățirea calității aerului pentru toți românii. Îmi doresc ca, de anul acesta, să vedem din ce în ce mai multe mașini electrice pe străzile și în orașele din România”, spune ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Cristiana Pașca Palmer.
Anul acesta, programul este gândit în două direcții: ”Rabla Clasic”, deja cunoscută de populație, prin care românii pot beneficia de o primă de casare pentru achiziția unui autovehicul nou câtă vreme își casează autovehiculul vechi, și ”Rabla Plus”, program nou, prin care este stimulată achiziția unui autovehicul nou pur electric sau nou electric hibrid, fără obligativitatea casării un autovehicul vechi. Obligația casării intervine doar pentru cei care doresc să cumuleze finanțarea acordată prin acest nou program cu cea din Programul Rabla Clasic.
Pentru acest an, bugetul alocat celor două programe este de 220 milioane de lei. Din aceștia, 75 milioane de lei sunt alocate extensiei 'Rabla Plus', atât pentru achiziționarea de autovehicule noi electrice și electrice hibride, cât și pentru finanțarea rețelei de stații de încărcare a acestora. Pentru ”Rabla Clasic” rămâne în vigoare prima de casare de 6.500 de lei, cu posibilitatea accesării suplimentare a două eco-bonus-uri pentru următoarele situații: un eco-bonus de 750 de lei care poate fi adăugat primei de casare în situația în care românii aleg să-și cumpere o mașină al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, sau un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru situația în care populația optează pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid. Dacă mașina nouă respectă ambele criterii, un cetățean poate beneficia de ambele eco-bonus-uri, putând să ajungă, cu tot cu prima de casare, la o finanțare de 8.750 de lei care va fi suportată de AFM din costul mașinii noi.
Ce presupune Rabla Plus
În cazul ”Rabla Plus” românii care vor să aleagă o mașină care nu poluează beneficiază din partea AFM de două tipuri de eco-tichete: un eco-tichet de 5.000 de lei pentru achiziționarea unui autoturism nou electric-hibrid, sau un eco-tichet de 20.000 de lei pentru mașinile noi 100% electrice. Programul Rabla Plus este programat să demareze până la sfârșitul acestei luni. În prezent, producătorii se află în procedură de validare. În cazul acestui Program dispare obligativitatea de casare a unui autovehicul vechi, condiția fiind impusă doar în cazul cumulării celor două programe. Cele două axe ale programului pot fi accesate de populație separat sau combinat. În situația în care un cetățean deține o mașină veche pentru casat și dorește să achiziționeze un autoturism nou 100% electric sau nou electric hibrid, va beneficia de un sprijin financiar de aproximativ 6.000 de euro, deoarece va primi, concomitent, atât prima de casare de 6.500 de lei cât și ecotichetul de 20.000 de lei sau cel de 5.000 de lei.
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor estimează că anul acesta, prin programul Rabla 2016 vor fi scoase din circulație aproximativ 20.000 autovehicule poluante.
Eforturile statului sunt însă anihilate de importurile de autoturisme second hand, mult mai poluante. Potrivit presei, în primele patru luni ale acestui an aproape 89.000 de autoturisme second hand au fost înmatriculate în România.
Informații privind listele producătorilor, importatorilor de autoturisme și distribuitorilor autorizați să participe în anul 2016 la programul Rabla Clasic și Rabla Plus sunt publicate pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu, www.afm.ro.