Construite cu un concept asemănător cu şinele metroului, autostrăzile electrice le-ar permite maşinilor să se conducă singure pe distanţe mari şi să îşi încarce bateria din mers astfel încât energia să fie de ajuns şi pe drumurile asfaltate.
Iniţiatorii proiectului spun că o autostradă electrică poate costa mai puţin decât una convenţională. Însă pentru ţările care deja au o infrastructură dezvoltată, electrificarea drumurilor ar însemna o cheltuială suplimentară.
Proiectul britanic TEV propune ca fiecare bandă de mers special construită pentru maşinile electrice să aibă pe centru o linie metalică generatoare de curent. În loc să consume energie, automobilele şi-ar încărca bateriile din mers. Inginerii scoţieni din spatele proiectului nu au specificat deocamdată dacă electricitatea ar fi transferată prin contact direct sau prin inducţie. Au pus în schimb accentul pe alte detalii tehnice ale acestei idei. De exemplu, piloţii automaţi dezvoltaţi de companiile auto vor permite ca maşinile să se conducă singure pe aceste autostrăzi, care le-ar permite şi companiilor de curierat să trimită pe drum camioane fără şofer. Pentru că, odată intrată pe o bandă electrică de mers, o maşină nu va mai putea să facă depăşiri, ceea ce ar putea reduce riscul de accident.
Proiectul autostrăzilor electrice este aproape să câştige finanţare din partea guvernului Marii Britanii şi a stârnit interesul unor companii mari, printre care şi ArcelorMittal. Scoţienii spun că un kilometru drum electric va costa aproximativ 700.000 de euro, de cinci ori mai puţin decât standardul de cost al unei autostrăzi construite la câmpie în România.
Însă, chiar dacă şoselele electrificate sunt mai ieftine decât cele convenţionale, construcţia ar însemna o povară în plus pentru ţările care deja au reţele extinse de autostrăzi. În Statele Unite, adaptarea infrastructurii rutiere la tehnologia TEV ar costa aproape 300 de miliarde de dolari. Cum deocamdată nu circulă nici măcar un milion de maşini electrice pe străzile americane, va mai trece o perioadă până când un astfel de proiect va avea susţinere politică.
În tot acest timp, companiile auto încearcă să crească autonomia maşinilor. Pe deoparte constructori precum Tesla sau General Motors lucrează la dezvoltarea unor baterii mai puternice, care să permită parcurgerea unor distanţe mai mari cu un singur "plin" de energie. Însă, oricât de bune ar fi bateriile, la un moment dat tot se golesc, iar şoferii au nevoie de staţii electrice de încărcare. Potrivit datelor Bloomberg, China este ţara cu cele mai multe prize publice pentru posesorii de maşini electrice. Are de trei ori mai multe decât Statele Unite.