Înainte de Criză, în România erau cam 22 de mii de firme care făceau export. Anii au trecut și în prezent, în România mai funcționează doar 17 mii de firme care vând în afara țării. Nu ar fi o problemă în sine, dar câteva sute dintre ele sunt responsabile pentru trei sferturi din totalul exporturilor.
Situația este complet diferită în țări ca Germania, unde un procent similar din din exporturi îl fac intreprinderile mici și mijlocii.
Conform celor de la Asociația Oamenilor de Afaceri, numărul mic de firme care contează la export reprezintă o vulnerabilitate pentru economia României, pentru că dacă o parte dintre firme rămân fără comenzi, nu prea are cine să compenseze exporturile.
Principalul partener comercial al României este Germania și grosul exporturilor îl formează componentele auto produse în Ardeal. Apropierea de graniță favorizează exporturile, însă spune Asociația Oamenilor de Afaceri din România, industira auto nu poate asigura de una singură bunăstarea României. Sau cel puțin, nu în forma sa actuală. Autoturisme, deci produse finite, cu valoare adaugată mai mare nu se fabrică decât la Craiova și Pitești, iar valoarea celei mai scumpe mașini produse la noi abia dacă sare de 18 mii de euro. În schimb, cutiile de viteză sau scaunele care se produc în România echipează mașini care trec frecvent de 25 de mii de euro. Paradoxal, o parte dintre aceste mașini sunt cumpărate chiar de români și acest lucru nu are cum să ajute balanța comericală a României.
Cu toate că oferă salarii peste media națională, industria auto are un mare dezavantaj. Depinde în mare măsură de vânzările marilor producători din Vest și dacă cei de la Volkswagen de exemplu, au vânzări mai slabe, scăderea se vede în mod invariabil și la noi. Pe scurt, România nu are încă o industrie integrată, care să folosească cea mai mare parte a componentelor produse în țară și piața internă încă nu ar putea compensa o cădere masiva a importurilor.
În continuare importăm mai mult decât exportăm și conform statisticii oficiale, exporturile pe ianuarie au scăzut cu 1,6% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Importurile au urcat în aceeași perioadă cu peste trei procente și deficitul comercial pe ianuarie a ajuns la aproape 400 de milioane de euro.
Există însă și vești bune. În ultimii ani 15 ani, exporturile României au crescut de cinci ori și anul trecut au ajuns la 54,6 miliarde de euro.
Oarecum explicabil, dacă ne gândim că în anul 2000, mai mult de o treime din exporturi erau reprezentate de industria textilă, care cel mai adesea, lucra în sistem lohn. Acum însă, aproape jumătate din exporturi îl reprezintă industria auto.