O linie ferată de mare viteză, imposibilă în România înainte de 2030

Data publicării:
LINIE FERATA

35 de minute. Atât a întârziat trenul care venea, joi, de la Timişoara. Şi nu a fost singurul care nu a ajuns la timp.

Discuție client – funcționar:

- Ăla de la Viena când ajunge? Că era abia la Blaj.

- La 19.45.

- Şi trebuia să vină la 17. (...) Am vorbit în tren şi mi-au zis că merg cu 20 de kilometri la oră.

- Este telegramă şi este modificată ora.

- 2 ore întârziere. Şi să ajungem la Brăila mâine dimineaţă la 5 că aşa sunt legăturile la CFR. Dacă ar fi ajuns, la 18 aveam legătura spre Brăila.

Și oficialii din domeniu recunosc situația grea a transportului feroviar din România. „Şi eu la două săptămâni fac ruta Bucureşti-Oradea cu trenul. Mă urc la ora la ora 7 seara în tren şi ajung a doua zi la ora 9 dimineaţa. 14 ore”, spune Marcel Boloș, director general AM POS-T.

Aşa acumulează trenurile de stat întârzieri de milioane de minute într-un singur an. În alte ţări, întârzierile se plătesc cu funcţia.

România, țara în care trenurile circulă mai încet decât acum 10 ani. Singura rută pe care se circulă cu viteză

Ioan Rus, ministrul Transporturilor, este foarte sincer: „Acelaşi lucru pot să îl solicit şi eu directorului nostru. Să-şi dea demisia. Numai că eu nu apuc să numesc în ritmul în care ei ar demisiona”.

În România trenurile circulă cu o viteză medie de 40-50 de kilometri la oră. De vină sunt şinele vechi şi neîntreţinute. Avem 8.200 de kilometri de şină restanţi la reparaţii. Cât se reabilitează într-un an?

Macarie Moldovan, director general CFR SA: „E o cifră pe care mi-e şi ruşine să vă spun cifra. 12 kilometri”.

Banii sunt o parte a problemei, aşa că se caută soluţii.

„Acciza pentru transportul greu cu camioanele, o parte din taxa de mediu, o cotă adiţională la rovinietă să fie soluţii care asigură suplimentarea bugetului mentenanţei”, propune Marcel Boloș.

Ministrul Transporturilor e de părere că realizarea unei linii rapide e mai curând un vis. „Vedeţi şi dvs ce alte elemente de infrastructură are o ţară înainte de a avea un tren cu 300 la oră. Şi noi trebuie să le punem într-o ordine a priorităţilor şi să nu sărim direct la 300 la oră. Să ne învăţăm întâi cu 160 km la oră”, recomandă Ioan Rus.

Deocamdată, discuţii legate de o linie ferată rapidă s-au purtat doar cu investitori chinezi, pentru ruta Bucureşti - Iaşi.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cuplul Ceaușescu, doi bătrânei la „Ia-mă, nene” și pachetul misterios plasat în portbagajul mașinii luate...
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa: va duce la o scădere masivă a costurilor
Newsweek
Cu ce precizie iau pensia, în 2025, românii care au muncit în Germania? Haos cu pensiile în România
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Cum arată la 44 de ani fiul tatuat al lui Michael Douglas, care-i seamănă leit. De ce a făcut Cameron șapte...
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...