Primul tren de zi de mare viteză pe ruta Berlin-Paris a plecat în cursă luni la prânz (11:00 GMT), din capitala Germaniei, şi a ajuns după opt ore la Paris, cu ambiţia de a răspunde la cererea crescută de călătorii cu trenul a europenilor, care recurg tot mai mulţi la tren pentru deplasările lor internaţionale. „Începând de luni, cele două capitale, Paris și Berlin, vor fi legate direct de la centru la centru, cu mare viteză, pentru prima dată în istoria transportului feroviar între cele două țări”, s-au entuziasmat SNCF și partenerul său german, DB (Deutsche Bahn), relatează BFM TV.
Această legătură „creează o nouă punte între cele două mari centre culturale și politice ale continentului nostru”, a salutat Anja Schöllmann, directorul de producție al DB.
Această linie directă de mare viteză este operată în parteneriat de cele două companii feroviare și este oferită cu trenurile de mare viteză din Germania, ICE. Trenul are 444 de locuri, dintre care 111 la clasa întâi, și atinge viteze de 320 km/h numai pe linia franceză de mare viteză (250 km/h pe teritoriul german).
Linia circulă o dată pe zi, cu opriri în Strasbourg, Karlsruhe, Frankfurt Sud și Berlin.
Călătoria va dura aproximativ opt ore, față de puțin peste nouă ore în prezent, cu tot cu legături.
O călătorie cu trenul între cele două capitale europene emite de 100 de ori mai puţin CO2 decât o călătorie cu avionul, susţine operatorul feroviar francez SNCF. Noua legătură Berlin-Paris e asigurată de trenurile germane de mare viteză, şi nu de TGV-urile franceze.
Anterior, Berlinul şi Parisul erau legate direct doar prin trenuri de noapte, în cazul cărora o călătorie durează aproximativ 14 ore. Tarifele încep de la 59 de euro pentru clasa a doua și 69 de euro pentru clasa întâi. Ca toate TGV-urile, prețurile vor crește în funcție de capacitatea trenului.
Programată să fie deschisă în 2022, această linie ilustrează popularitatea călătoriei cu trenul, chiar și pentru călătoriile lungi care sunt adesea mai scumpe decât călătoria cu avionul. Pentru o călătorie dus-întors de o săptămână în martie, trenul costă 198 de euro, față de 92 de euro cu avionul Easyjet. Dar amprenta ecologică devine din ce în ce mai semnificativă.
O călătorie cu trenul între cele două capitale emite de 100 de ori mai puțin CO2 decât o călătorie cu avionul, potrivit SNCF. Cei doi operatori feroviari subliniază că o călătorie cu trenul Paris-Berlin emite 2 kg de CO2 per pasager, față de 200 kg pentru o călătorie cu avionul.
Călătoria dintre Paris și Berlin, lungă de 1.100 km, este probabil maximul pe care trenurile de mare viteză îl pot oferi, rămânând atractive, recunoaște șeful SNCF. Dincolo de aceasta, ar trebui să se acorde prioritate trenurilor de noapte, afirmă el.
Trebuie amintit că trenul de noapte între Paris și Berlin (o călătorie de 13 ore), relansat în urmă cu puțin mai mult de un an după o întrerupere de aproape zece ani, a suferit de atunci o serie de eșecuri. Serviciul a fost chiar întrerupt în perioada august-octombrie din cauza lucrărilor la rețeaua germană.
Editor : Marina Constantinoiu