Noua fabrica de elicoptere Super Puma din Ghimbav va fi construită de Airbus pe un teren de un hectar și jumătate primit de la IAR Brașov, lânga fabrica deja existentă acolo. Terenul a fost oferit în schimbul unei participații la profit. Potrivit acordului, IAR va ramâne în proprietatea terenului, însa Airbus îi va plati taxele către autoritățile locale. În același timp, din profitul pe anul trecut, IAR, firma controlată în continuare de statul român, va intra în acționariatul unei firme controlate de Airbus în România, care se numește Vadstena și care va construi și opera noua fabrică din Ghimbav.
Planurile pentru noua fabrică s-au aflat pe masa IAR Brașov mai bine de trei luni, timp în care șefii companiei de stat au încercat să îi convingă pe cei de la Airbus să cumpere din România componentele pentru viitoarele elicoptere Super Puma. Dacă i-au convins sau nu, nu se știe deocamdată, iar acesta nu este singurul detaliu important care ramâne necunoscut pentru moment.
Airbus nu a anunțat la cât se va ridica investiția în noua fabrică din România și nu se știe nici câți oameni vor fi angajați acolo. Vor fi în mod clar mai mulți decât cei 300 de angajați pe care îi mai are IAR Brașov în prezent în atelierele din Ghimbav, care, în ciuda faptului ca nu au mai produs niciun elicopter, ci doar au reparat, au reușit să aibă un profit de aproape 400 de mii de euro anul trecut.
Însă viitoarea fabrică de elicoptere pe care o va construi Airbus va rula mult mai mulți bani.
Un elicopter Super Puma costă aproximativ 12 milioane de euro, iar cei de la Airbus au anunțat de curând că vor să-și dubleze producția de la 30 de aparate pe an, la 60. Dacă această majorare a producției se va face prin nouă fabrică din România, atunci de la Ghimbav vor pleca anual elicoptere în valoare de 360 de milioane de euro. Cât din acești bani vor ajunge în conturile IAR Brașov rămâne de văzut. Totul va depinde de participația pe care o va avea compania românească la fabrica Airbus.
Elicopterele Super Puma sunt folosite intens de către companiile petroliere care exploatează resursele din Marea Nordului. Ar putea fi folosite pentru exploatările din Marea Neagră.
Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloți și până la 19 locuri pentru pasageri. În funcție de versiune, aparatul poate avea o rază de acțiune de peste 1.000 de kilometri și poate atinge o viteză maximă de 345 km/h. Elicopterele Super Puma au și versiuni militare, însă cele mai populare sunt cele civile.
Faptul că de construirea și operarea fabricii din Ghimbav se va ocupa Vadstena ridică mari semne de întrebare în ceea ce privește o altă companie la care IAR Brașov și Airbus sunt acționari. Este vorba de Eurocopter România, a cărei durată de viață a fost prelungită de curând. Asta cu toate că doi acționari minoritari ai IAR Brașov au încercat să convingă acționarul majoritar, Ministerul Economiei, că alianța cu Airbus are câteva condiții păguboase pentru statul român.