OMV vrea să facă cu Gazprom un terminal pentru gaze lichefiate pe coasta rusească a Mării Negre
Data publicării:
Grupul energetic austriac OMV și grupul rus Gazprom au semnat vineri o serie de documente pentru a-și dezvolta parteneriatul lor strategic, inclusiv în ceea ce privește un mic terminal de Gaze Naturale Lichefiate (GNL) pe coasta rusească a Mării Negre, a anunțat vineri acționarul majoritar al OMV Petrom.
Potrivit OMV, la Forumul Economic Internațional de la Sankt Petersburg, directorul general de la OMV, Rainer Seele, și directorul general de la Gazprom, Aleksei Miller, au semnat un memorandum de înțelegere prin care se precizează principiile unei potențiale cooperări între Gazprom și OMV în coordonarea activităților pentru dezvoltarea infrastructurii de transport a gazelor naturale necesare în Europa Centrală și de Sud-Est.
De asemenea, cele două companii au semnat un acord-cadru pentru a colabora în sectorul GNL. Părțile intenționează să coopereze întru-un proiect integrat pentru un terminal mic de producție a GNL pe coasta rusească a Mării Negre, precum și pentru transportul, marketingul și vânzarea de GNL.
Anterior, în luna decembrie 2016, OMV și grupul rus Gazprom au semnat un acord de bază privind schimbul unor active conform căruia Gazprom va primi o participație de 38,5% din acțiunile companiei OMV (NORGE) AS, o companie concentrată pe explorarea și producția de petrol în Norvegia. În schimb, OMV va primi o participație de 24,98% la un proiect destinat dezvoltării blocurilor 4 și 5 ale formațiunii Achimov, parte a zăcământului de petrol, gaz și condensat Uregoi din Siberia, relatează Agerpres.
Și România avea în plan, la un moment dat, construirea unui interconector în domeniul gazelor cu Azerbaidjan și Georgia, care ar fi presupus transportul gazelor azere și lichefierea lor în România și Georgia - așa-numitul proiect AGRI.
Planul ruşilor ar rivaliza cu AGRI. Interesul Rusiei pentru GNL creşte într-un moment în care Europa mizează pe gazul lichefiat tocmai pentru a-şi reduce dependenţa de Rusia.
Proiectul AGRI (Azerbaidjan — Georgia — România Interconnector) își propunea transportul gazelor naturale din regiunea caspică, pe teritoriul Azerbaidjanului și Georgiei, și apoi traversarea Mării Negre cu ajutorul navelor metaniere, dar implica și construcția a două terminale de lichefiere (pe coasta georgiană a Mării Negre și la Constanța). Odată ajunse în România, gazele lichefiate ar fi urmat să fie regazeificate și transportate mai departe, din conducte, spre restul Europei. Volumele de gaze erau destinate în principal asigurării consumului României și Ungariei, restul fiind direcționate către alte potențiale piețe din Europa.
Proiectul AGRI a fost inițiat în 2010, printr-un memorandum semnat la București între România, Azerbaidjan și Georgia, iar ulterior s-a alăturat și Ungaria. Interesată s-a arătat, la un moment dat, și Ucraina.
În noiembrie anul trecut, Suleyman Gasimov, vicepreședintele pe probleme economice al grupului petrolier azer SOCAR, spunea că proiectul AGRI nu a murit, însă, fiind un proiect foarte costisitor, are nevoie de mai mult timp pentru a fi implementat.