Gazul natural lichefiat, soluţie de viitor

Data publicării:
portul constanta - 5392209-Mediafax Foto-Gabriel Petrescu

Gazul va fi transferat dintr-un colţ în altul al continentului printr-un sistem de terminale pe Dunăre. Specialiştii spun că un avantaj al folosirii gazului lichefiat este şi costul redus al acestuia, cu aproape 20 la sută mai mic faţă de alţi combustibili.

Gazul natural lichefiat va avea o strategie de atragere a mai multor clienţi. Acestea sunt obiectivele principale ale proiectului european. Pentru a se reduce din noxe, gazul va putea fi folosit şi drept combustibil pentru nave, iar emisiile vor fi cu aproape 30% mai mici faţă de combustibilul clasic.

„Gazul natural lichefiat are un potenţial mare pentru a deveni un combustibil important. Această diferenţă de preţ va fi de cel puţin 15-20 % comparativ cu păcura”, a spus Manfred Seitz, coordonatorul proiectului. 

Urmează acum ca firma de consultanţă din Austria, care colaborează cu Administraţia Porturilor Constanţa, să decidă locul unde va fi amplasat terminalul. „Noi am luat în considerare cu partenerii noştri trei variante tehnice posibile vis-a-vis de amplasamentul acesteia, care va ţine cont de toate detaliile tehnice, de condiţiile de siguranţă, de exploatare a acestor terminale”, a spus Ciprian Hangău, directorul coordonator al CNAPMC.

Cele mai multe instalaţii de acest fel sunt în America, Asia, dar şi în Nordul Europei. Nu mai puţin de 33 de firme din 12 ţări europene vor contribui la masterplanul de transport al gazului lichefiat pe traseul Dunării.

Singurul terminal care există în zona Mării Negre este la Istanbul. Terminalul este gândit pentru o capacitate de 5000 de mc. Teoretic ar trebui undeva în 2017, 2018 să fie construit”,a spus Şerban Cucu, participant la proiect. 

Banii pentru această investiţie vor proveni din fonduri europene, iar suma va fi stabilită după realizarea studiilor de fezabilitate.

După Constanţa, următorul nod important în traseul energiei bazate pe gaz lichefiat este la Ruse, în Bulgaria, acolo unde deja se construieşte un terminal LNG de 1.000 de metri cubi.

Construirea terminalului din Constanţa poate duce şi la resucitarea proiectului AGRI, de transport al gazelor din Marea Caspică în Europa. Aceasta era un parteneriat între România, Azerbaijan şi Georgia. Presupunea transportul prin conducte a gazului până în portul georgian Baku, acolo ar fi urmat să fie lichefiate şi transportate pe mare până la Constanţa. Problema acestui program era lipsa de finanţare, o finanţare care cel puţin parţial ar putea fi acoperită din fonduri europene.   

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Ce a pățit o badantă din Italia după ce a pus mâna pe o moștenire de 317.000 de euro. A forțat bătrâna să...
Digi FM
Cum arată Bryan Adams în 2024, la 65 de ani. La 16 ani s-a lăsat de școală pentru muzică
Pro FM
Selena Gomez reacționează după noile critici legate de silueta sa: Nu-mi pasă că nu sunt subțire băț
Film Now
Jennifer Lopez, în cei mai scurți pantaloni din garderobă și cizme până la genunchi, la proiecția noului film...
Adevarul
Caz bizar în Ilfov: O țeavă de gaz blochează poarta unei case. Avocat Cuculis: „Ieșirea din curte se face pe...
Newsweek
Se votează o nouă creștere de pensie și o nouă formulă de recalculare. NU mai contează anii munciți!
Digi FM
Un român, văduv și tatăl a doi copii, mort în inundațiile din Spania. Fratele lui i-a găsit trupul fără...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Un hamster a „evadat” dintr-o școală, într-un balon de plastic. Imaginile, desprinse parcă dintr-un film...
Film Now
Motivul pentru care Al Pacino și-a donat toți bani câștigați din filmul „Cruising”: „Nu am vrut să am asta pe...
UTV
Margot Robbie si Tom Ackerley au devenit parinti pentru prima oara. Actrita a nascut un baietel perfect...