Gazul natural lichefiat, soluţie de viitor

Data publicării:
portul constanta - 5392209-Mediafax Foto-Gabriel Petrescu

Gazul va fi transferat dintr-un colţ în altul al continentului printr-un sistem de terminale pe Dunăre. Specialiştii spun că un avantaj al folosirii gazului lichefiat este şi costul redus al acestuia, cu aproape 20 la sută mai mic faţă de alţi combustibili.

Gazul natural lichefiat va avea o strategie de atragere a mai multor clienţi. Acestea sunt obiectivele principale ale proiectului european. Pentru a se reduce din noxe, gazul va putea fi folosit şi drept combustibil pentru nave, iar emisiile vor fi cu aproape 30% mai mici faţă de combustibilul clasic.

„Gazul natural lichefiat are un potenţial mare pentru a deveni un combustibil important. Această diferenţă de preţ va fi de cel puţin 15-20 % comparativ cu păcura”, a spus Manfred Seitz, coordonatorul proiectului. 

Urmează acum ca firma de consultanţă din Austria, care colaborează cu Administraţia Porturilor Constanţa, să decidă locul unde va fi amplasat terminalul. „Noi am luat în considerare cu partenerii noştri trei variante tehnice posibile vis-a-vis de amplasamentul acesteia, care va ţine cont de toate detaliile tehnice, de condiţiile de siguranţă, de exploatare a acestor terminale”, a spus Ciprian Hangău, directorul coordonator al CNAPMC.

Cele mai multe instalaţii de acest fel sunt în America, Asia, dar şi în Nordul Europei. Nu mai puţin de 33 de firme din 12 ţări europene vor contribui la masterplanul de transport al gazului lichefiat pe traseul Dunării.

Singurul terminal care există în zona Mării Negre este la Istanbul. Terminalul este gândit pentru o capacitate de 5000 de mc. Teoretic ar trebui undeva în 2017, 2018 să fie construit”,a spus Şerban Cucu, participant la proiect. 

Banii pentru această investiţie vor proveni din fonduri europene, iar suma va fi stabilită după realizarea studiilor de fezabilitate.

După Constanţa, următorul nod important în traseul energiei bazate pe gaz lichefiat este la Ruse, în Bulgaria, acolo unde deja se construieşte un terminal LNG de 1.000 de metri cubi.

Construirea terminalului din Constanţa poate duce şi la resucitarea proiectului AGRI, de transport al gazelor din Marea Caspică în Europa. Aceasta era un parteneriat între România, Azerbaijan şi Georgia. Presupunea transportul prin conducte a gazului până în portul georgian Baku, acolo ar fi urmat să fie lichefiate şi transportate pe mare până la Constanţa. Problema acestui program era lipsa de finanţare, o finanţare care cel puţin parţial ar putea fi acoperită din fonduri europene.   

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Comoara energetică a Balcanilor care stârnește Rusia și SUA. Unde zac îngropate peste două miliarde de euro
Digi FM
Sharon Stone, imaginea eleganței la Festivalul de la Palm Springs. Actorul de care e foarte mândră: Cariera...
Pro FM
La 46 de ani, Usher se menține într-o formă de invidiat. Artistul a dezvăluit care este secretul aspectului...
Film Now
Jude Law spune că soția sa a uitat că este un tip „atrăgător”, după transformările lui pentru „Firebrand” și...
Adevarul
Motivul dureros pentru care David Popovici nu face reclamă la casele de pariuri. Cazul de dependență pe care...
Newsweek
Care pensionari pierd între 150 și 700 lei la pensie în ianuarie? Efectul anulării indexării
Digi FM
Sora lui Kim Jong-un, pentru prima dată în public cu copiii săi. Imagini apărute de Anul Nou, în condiţiile...
Digi World
Câte minute de viaţă pierd fumătorii cu o singură ţigară. Concluziile celei mai noi analize a oamenilor de...
Digi Animal World
Ce s-a întâmplat cu un câine la 15 minute după ce stăpânul său a murit. Familia a fost devastată
Film Now
Jude Law spune că soția sa a uitat că este un tip „atrăgător”, după transformările lui pentru „Firebrand” și...
UTV
26 de filme pe care trebuie sa le vezi neaparat pana la sfarsitul anului 2025