CFR Marfă pune în pericol acordul cu FMI

Data publicării:
logo FMI

Lista obiectivelor nerealizate începe cu privatizările eşuate, iar CFR Marfă este cap de listă. Deocamdată, procesul de vânzare a pachetului majoritar al operatorului feroviar s-a blocat, după ce companiile înscrise în cursă nu s-au calificat. Autorităţile mai pot încă să ducă la capăt privatizarea companiei de stat, dacă reuşesc să întocmească un nou caiet de sarcini, cu condiţii mai relaxate.

Ministerul Transporturilor s-a angajat să privatizeze CFR Marfă până la 20 iunie. O altă restanţă a Guvernului de la Bucureşti faţă de FMI este privatizarea Oltchim. Autorităţile nu au reuşit să vândă pachetul majoritar al combinatului de la Râmnicu Vâlcea, iar ulterior Oltchim a intrat în insolvenţă. Arieratele autorităţilor locale sunt o altă promisiune neonorată. În aprilie, ajunseseră la 750 de milioane de lei şi ar trebui lichidate până la mijlocul anului. Vorbim despre o problemă pe care România nu a reuşit niciodată să o rezolve în relaţia cu FMI.

Un eşec s-a dovedit a fi şi numirea managerilor privaţi la companiile de stat. La scurt timp după instalarea în funcţii, directorii marilor societăţi şi-au dat demisia. Este cazul TAROM, CFR SA şi CFR Marfă, unde toţi cei trei manageri privaţi erau străini. Este greu de crezut că Executivul va reuşi să se achite de toate aceste datorii până pe 30 iunie, când expiră acordul stand-by cu FMI şi Comisia Europeană. În aceste condiţii, România riscă să nu mai încheie o nouă înţelegere financiară. Guvernul va pierde astfel din credibilitate în ochii investitorilor, iar una din consecinţe va fi scumpirea împrumuturilor pe care le ia statul.

Reacția FMI

 „Am notat faptul că investitorii potenţiali nu s-au precalificat pentru următoarea etapă a procesului de privatizare majoritară a CFR Marfă. În prezent, purtăm discuţii cu autorităţile în vederea identificării celei mai bune soluţii pentru a proceda mai departe”, a declarat astăzi Tonny Lybek, reprezentantul rezident FMI pentru Romania şi Bulgaria.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri