Teoretic, de la 1 octombrie, băncile vor fi obligate să elimine din toate contractele clauzele considerate de instanţe superioare ca fiind abuzive. În realitate, nu e atât de simplu.
Clienţii consideraţi înşelaţi de bancă trebuie să se adreseze Protecţiei Consumatorului, iar instituţia se va adresa unei instanţe specializate. Vor fi doar patru în toată ţara, a anunţat premierul Victor Ponta, cu judecători ce trebuie să fie instruiţi. Un proces de durată, de vreme ce abia acum Ministerul Justiţiei pregăteşte viitoarele tribunale unde românii îşi vor căuta dreptatea.
Ionel Enciulescu a luat în 2008 un credit în franci elveţieni pentru o locuinţă. A descoperit însă că are un comision de risc care i-a crescut nejustificat costul împrumutului.
Câştigul lui în instanţă ar putea scoate comisioanele similare din toate contractele din România, la sesizarea ANPC sau a unor asociaţii de protecţie a consumatorilor.
Procesele se vor judeca în trei-patru instanțe specializate - București, Cluj, Iași . Nu orice judecător poate judeca contracte, dosare de zeci, sute de pagini făcute de case mari de avocatură, preciza premierul Victor Ponta.
Judecarea la instanţe specializate va preîntâmpina eventuale abuzuri şi interpretări greşite. Asta pentru că au fost cazuri în care anumite instanţe au decis chiar anularea întregii dobânzi plătite de client către bancă.
Peste 10 mii de români s-au plâns instanţelor de clauze abuzive, iar cei mai mulţi au avut câştig de cauză. Sunt români cu credite luate înainte de începutul crizei.
Pentru toate creditele acordate din 2010 încoace, băncile nu mai au voie să perceapă mai mult de cinci comisioane: de analiză dosar, de administrare credit, comision de penalizare pentru întarzierea la plată, de rambursare anticipată, dacă dobanda este fixă, şi comision unic pentru servicii prestate la cererea clientului.
Dar legea nu prevede şi o limită maximă a acestor comisioane.
Astfel, în funcţie de valoarea creditului, comisionul de analiză a dosarului poate ajunge la 3.500 de euro.
Bancherii au libertate şI în privinţa comisionului de administrare. Ei îl pot percepe o dată la începutul perioadei de creditare, dar pot să prevadă în contract să perceapă un astfel de comision şi în fiecare lună sau în fiecare an.
Marius Şerban analist financiar la conso.ro, atrage atenția că un credit care are comisioane nu înseamnă neapărat un credit scump. „Pot fi credite fără comisioane mai scumpe decât unul cu aceste costuri suplimentare. De aceea important este să ne uităm la dobânda anuală efectivă”, subliniază specialistul.
Din cele 3,8 milioane de români care au încheiat contracte de credit cu băncile, 715 mii au probleme cu plata ratelor. Fie din cauza dobânzilor prea mari sau a clauzelor care le-au mărit costul împrumutului.
Avocatul Marius Coltuc a declarat la Digi24 că știrea despre clauzele este oarecum bombastică, pentru că în realitate lucrurile nu vor fi atât de simple, iar procesele ar putea dura chiar și doi ani. Urmăriți-i explicațiile oferite în studioul Digi24 în materialul video de mai jos:
Au reclamat clauze abuzive
- 10 mii de plângeri în instanţă
- 3000 de sesizări la ANPC
Comisioane bancare legale
- de analiză dosar
- de administrare credit
- de penalizare pentru întarzierea la plată
- de rambursare anticipată
- comision unic pentru servicii prestate la cererea clientului
Creditele românilor
- 3,8 milioane de contracte de credit
- 715 mii cu probleme la plata ratelor