Combinatul de Oţeluri Speciale de la Târgovişte a trecut de la un preţ constant al energiei, la unul variabil, în funcţie de anumite intervale orare. Noaptea este cel mai bun moment, pentru că atunci cererea este minimă, atât din partea gospodăriilor, cât şi din cea a marilor consumatori.
„În urma unei analize cu privire la costurile cu energia, am stabilit să lucrăm în intervalul orar 17-7”, spune Aurel Diamandi, director de producţie al COS.
Combinatul de la Târgoviște este unul dintre cei mai mari consumatori de energie. Înghite anual, 400 de mii de megawați/oră, adica 1 la sută din totalul la nivel național. Prețurile au scăzut cu aproape 20 la sută de la începutul anului, așa că s-a ajuns la 170 de lei pe MWh la contractele încheiate pe bursa de electricitate OPCOM.
„Dacă factura lunară la energie în condiții funcționale, când lucrăm la 80% din capacitate, e în jur de 10 milioane de lei lunar, estimăm că folosind această modalitate de lucru vom reduce factura undeva între 3 și 5 la sută, deci undeva la 300.000 de lei”, mai spune Aurel Diamandi.
Problema este că un combinat de mărimea celui de la Târgoviște consumă resurse uriaşe, chiar şi când stă. El nu poate fi pornit și oprit din buton, instant, iar managementul caută soluţii pentru a-l menţine cât mai mult în funcţiune. Acum, combinatul lucrează la 80 la sută din capacitate. Noul proprietar al COS Târgovişte, compania Nikarom Invest, care a cumpărat în februarie combinate Mechel pe suma simbolică de 50 de euro, vrea să recalibreze producţia astfel încât să se poată susţine singur.
Nikarom a făcut restructurări, a redus peste 500 de posturi, rămânând cu mai puţin de 1.400 de salariaţi, şi a comasat secţii de producţie ca să reducă din pierderi.
Și-a redus pierderile de trei ori la jumătatea anului, dar și afacerile au scăzut, însă tot de de trei ori, la 31 de milioane de euro.
Din noiembrie 2012 și până în martie 2013, oțelăria nu a mai funcționat. La redeschidere, s-a concentrat pe piața internă, dar și aici are probleme din cauza importurilor mai ieftine de oțel-beton. În prezent, peste jumătate din consumul de oțel pentru construcții este acoperit de importuri.