E rost de benzină mai ieftină! Prețul petrolului a căzut și mai tare după ce a spart 50 de dolari pe baril. La Londra a coborât și până la 47 de dolari, cel mai redus nivel de la final de noiembrie. După care a revenit peste 49 de dolari. E posibil ca această cădere la 47 să fi fost accentuată de ordine de stop loss, pentru că la 50 de dolari nu erau prea mulți care se așteptau la noi coborâri. După ce a căzut în cap, și-a mai revenit și asta arată că în piață e destul de multă volatilitate. Și probabail că și nervi întinși la maxim. Deci direcția nu este foarte clară în acest moment. Cum o fi, așteptăm efectul la pompă. Procentele de scădere nu se transmit integral pentru că petrolul, ca materie primă, reprezintă undeva între 25 și 30% din prețul final al carburantului. Procentul depinde de rafinărie ori de tipul de carburant.
Preţul carburanţilor se încăpăţânează să NU coboare sub 4 lei şi 75 de bani, deşi benzinarii au motive suficiente să modifice tarifele în favoarea şoferilor.
„Eliminarea supraaccizei și reducerea TVA de la începutul anului au ieftinit carburanții cu 50 de bani într-o singură zi. Spre exemplu, în această benzinărie, prețul unui litru de benzină a scăzut de la 5,37 la 4,87 de lei. De la începutul anului, prețul țițeiului pe plan internațional a scăzut și el cu 15 procente, însă în această benzinarie reducerea pentru un litru de benzină a fost de doar 2,5%”, relatează Cătălin Bălan, reporter Digi24.
„Prețul benzinei ar fi trebuit să se deprecieze cu aproximativ 9-10 procente față de prețul de pornire de la începutul acestui an”, spune Silvia Gabor, analist piețe financiare.
Cu alte cuvinte, companiile petroliere întârzie ieftinirile, deși barilul a început să piardă din valoare, după ce Statele Unite au crescut producția. Petrolul Brent cotat la Londra a pierdut în ultima lună tot câștigul din noiembrie anul trecut, atunci cand OPEC a decis reducerea producției cu aproape 2 milioane de barili pe zi.
„La începutul anului vedeam cotația Brent undeva la 57 de dolari, iar în prezent prețul este la 48 de dolari, minimul atins a fost de 47 de dolari”, adaugă Silvia Gabor, analist piețe financiare.
Iată cum resimt transportatorii o diferență de 10 bani în prețul final.
„La o creștere de 10 bani per litru, la un autocamion care consumă în jur de 3.000 de litri pe lună, creșterea este de 300 de lei pe camion. Pe întreaga flotă ar fi de 1.000 de euro lunar. Deci costul de carburant într-o companie de transport are o pondere de 35, aproape 40%”, spune Narian Linte, manager companie de transport.
Decisivă pentru cotația petrolului va fi întâlnirea țărilor OPEC din 25 mai, atunci când cel mai probabil se vor prelungi restricțiile privind producția în speranța că prețul țițeiului va reîncepe să crească.