Suma alocată în acest an pentru programul Rabla, 200 de milioane de lei, este cu 33% mai mare faţă de anul trecut, deşi în 2014 nu s-au cheltuit toţi banii.
„Începe foarte târziu. Există riscul ca la finalul anului să tragem linie şi să vedem că nu au fost cheltuiţi toţi banii”, spune Adrian Mitrea, analist pe piaţa auto.
Anul trecut, românii au cumpărat prin programul Rabla aproape 17.000 de maşini noi. Anul acesta, autorităţile speră ca numărul lor să ajungă la 20.000.
Ca să-i încurajeze pe români să-şi dea rablele la casat, Guvernul oferă la schimb un tichet în valoare de 6.500 de euro la care se adaugă bonusuri cuprinse între 700 şi 2.500 de lei, dacă în locul maşinii vechi şi poluante se cumpără una nouă şi prietenoasă cu mediul. Se pot cumula două astfel de bonusuri.
Chiar şi aşa, programul de înnoire a parcului auto nu este susţinut de toţi producătorii sau importatorii. Dacă Dacia speră la o creştere a vânzărilor pe piaţa locală prin Rabla, alţi producători se arată nemulţumiţi că se sprijină achiziţionarea de maşini ieftine.
„Fabrica din Mioveni are nevoie de minimum 20% din volum dedicat pieţei româneşti, piaţă care deocamdată este dominată de importuri second hand din ţările vestice”, spune Nicolas Maure, preşedintele Automobile Dacia.
Pe piaţa locală, Dacia a vândut anul trecut aproape 30.000 de maşini, în condiţiile în care de pe poarta uzinei de la Mioveni au ieşit peste 330.000 de autoturisme.
„Toată bătălia de pe piaţă se concentrează pe o anumită plajă de preţ, cea de plus 5% faţă de 10.000 de euro, deci nişte maşini la o gamă inferioară de modele”, spune Adrian Mitrea.
În cei zece ani de funcţionare prin programul Rabla s-au casat aproape jumătate de milion de maşini vechi şi s-au vândut aproape 236.000 de autoturisme noi.
Chiar şi aşa, vechimea parcului auto din România a rămas mare.
„Ar trebui să-i încurajăm pe cei cu maşini vechi, de fapt să-i şi determinăm, să meargă uşor-uşor către schimbarea lor. Anume, să aibă un termen de, să zicem, 5 ani pentru schimbarea lor şi să aibă şi un stimulent. Programul Rabla să fie dedicat anume pentru acest scop”, spune Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor Publice.
Peste două milioane de maşini care circulă pe drumurile patriei au peste 11 ani vechime.