În caietul de sarcini, Compania Naţională de Drumuri le cere constructorilor să vină cu preţul cel mai mic. Dacă materialele de import sunt mai ieftine, atunci acestea sunt alese in detrimentul celor româneşti.
Este și motivul pentru care cea mai mare parte a bitumului folosit în România este importat din Ungaria și Italia.
Potrivit unui raport al Consiliului Concurenței, în 2012, tona de bitum românesc costa aproximativ 550 de euro, în timp ce aceeași cantitate importată costa aproximativ 480 de euro.
Pe de altă parte, producţia a scăzut mult în ultimii ani în România, întrucât multe rafinării s-au închis. Spre exemplu, Rafinaria Arpechim, care era unul dintre marii producători autohtoni de bitum, a fost închisă în 2010.
Doar patru rafinării mai produc bitum, iar una singură produce bitum îmbunătăţit cu polimeri. Bitumul rutier reprezintă doar 10 la sută din masa asfaltului folosit la construirea autostrăzilor, însă este cel mai scump material.