Analiză Business Club. Metroul, între protestul angajaților și profitul sindicatelor

Data publicării:
metroul mediafax-1

Se conturează un război între liderii de sindicat de la metrou şi reprezentanţii Guvernului. Pe de o parte, sindicaliştii ameninţă cu paralizarea traficului subteran dar şi suprateran, acestia avându-i ca aliați pe sindicaliștii de la RATB, şi de cealată parte Guvernul, care loveşte în punctul sensibil - afacerile sindicatelor.

Noi plătim 800 de milioane subvenții de la toți cetățenii României pentru metrou. Ce se poate face, facem, dar în același timp nu se mai pot face toate afacerile metroului prin firma-sindicat. Asta nu se mai poate și, dacă asta e supărarea, pe asta nu o putem îndrepta. Firma sindicatului care intermediază toate activitățile metroului, asta nu se mai poate”, a declarat astăzi Victor Ponta, în ședința de Guvern.

Premierul se referă la spațiile publicitare și comerciale tranzacționate în subteran. Acolo se fac bani frumoși, peste un milion de euro anual. Numai că, din această sumă, doar 25% revine Metrorexului. Restul încasează Sindoment Servcom SRL, firma de casă a sindicatului de la metrou, controlat de Ion Rădoi.

Practic, toate spațiile din subteran, de la trenurile de metrou la scările rulante, de la porțile de acces și până la gurile de aerisire, se folosesc pentru afișaj publicitar, iar închirierea spațiilor comerciale rotunjește conturile sindicaliștilor.

Când vine vorba să împartă și cheltuielile, lucrurile stau diferit. Spre exemplu, costurile legate de iluminatul panourilor publicitare sunt împărțite, de această dată, jumate-jumate cu Metrorex, nu în același procent cu câștigurile.

Acum, sindicaliștii cer modificarea legislației sociale în vigoare și reclamă imposibilitatea negocierii contractelor colective de muncă, fondul de salarii fiind blocat la nivelul anului 2008.

Ce nu spun sindicaliștii este că, din 2008 și până astăzi, au obținut o serie de sporuri care s-au adaugăt la salarii, ceea ce a ridicat media salarială la peste 5.000 de lei. Mai mult decât atât, deși numărul personalului a scăzut constant în ultima perioadă, prin ieșirea pe cale naturală din câmpul muncii a mai multor angajați, cheltuielile cu salariile au crescut, iar ele reprezintă peste 60% din totalul cheltuielilor companiei.

Cu toate acestea, sindicaliștii amenință că, dacă revendicările lor nu vor fi rezolvate, în 30 septembrie vor opri lucrul pe termen nelimitat, atât la metrou, cât și la RATB.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri