Băncile aveau obligaţia să ofere clienţilor o simulare cu evoluţia ratei în cazul unei creşteri spectaculoase a valutei în care era luat creditul, să informeze despre variaţia dobânzii şi comisioanele percepute în caz de întârzieri. În teorie. În practică însă...
Ana Masoud, clienta unei bănci: Nu ne-a fost oferit acel draft de contract, noi am văzut contractul în momentul semnării, când eram cu notarul, cu proprietarul apartamentului lângă noi, am avut 10 minute maxim la dispoziţie pentru studierea contractului.
Astfel de situaţii sunt motive solide pentru ca banca să fie dată în judecată, spun avocaţii. O decizie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene îi ajută: banca trebuie să facă dovada că a furnizat toate informaţiile obligatorii. Până acum, legea era ambiguă, iar procesele puteau fi tărăgănate.
Adrian Cuculis, avocat: Consumatorul trebuia să treacă printr-un calvar să demonstreze că, de fapt, banca nu a fost cinstită, nu şi-a îndeplinit obligaţia de consiliere a consumatorului.
Reprezentanţii băncilor pretind că şi-au informat bine clienţii, dar că aceştia nu au înţeles toate riscurile.
Florin Dănescu, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor: Aşa cum obţii un credit şi consumi, la fel de bine conştientizezi că trebuie să-l plăteşti.
Decizia instanţei europene îi ajută mult pe cei care au împrumuturi în franci elveţieni, obligaţi acum să plătească rate duble faţă de anul 2007. Anul trecut, peste 7.600 de români au reclamat băncile la Protecţia Consumatorilor. S-au plâns că nu sunt trecute toate comisioanele şi dobânzile în contracte sau că există taxe percepute de două ori şi penalităţile calculate greşit.