97 de milioane de anunțuri publicitare frauduloase cu produse legate de coronavirus au fost blocate de Google și eBay

Data actualizării: Data publicării:
GettyImages frauda bani internet laptop anunturi frauduloase
Sursa foto: Getty Images

În urma apelului Comisiei Europene, autoritățile pentru protecția consumatorului din UE au găsit 142 de site-uri care: promovau produse cu presupuse efecte de vindecare sau presupuse efecte preventive împotriva coronavirusului; conțineau afirmații inexacte cu privire la penuria de produse; au fost suspectate de practici neloiale pentru a obține prețuri excesive. Totodată, platformele Google și eBay au blocat sau eliminat peste 97 de milioane de anunțuri publicitare și listări de produse care încălcau normele UE.

„În cadrul angajamentului său de a proteja consumatorii online, Comisia Europeană a coordonat o acțiune de verificare a site-urilor web, cu scopul de a afla care dintre acestea expun consumatorii din UE unor conținuturi care promovează afirmații false sau produse contrafăcute în contextul pandemiei de coronavirus.

Rezultatele arată că, în urma apelului lansat de Comisie, platformele au eliminat sau blocat milioane de anunțuri publicitare sau listări de produse înșelătoare. Acțiunea de verificare – efectuată de Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) – a constat din două părți: o examinare de înalt nivel a platformelor online și o analiză aprofundată a unor anunțuri publicitare și site-uri web specifice referitoare la produse foarte solicitate din cauza coronavirusului”, arată un comunicat al Comisiei Europene.

Potrivit Executivului european, autoritățile pentru protecția consumatorilor din 27 de țări au participat la examinarea de înalt nivel a platformelor și au trimis 126 de răspunsuri atât în ceea ce privește societățile cu care Comisia a fost în contact permanent, cât și alți actori naționali.

S-a acordat o atenție deosebită examinării ofertelor privind măștile și bonetele de protecție, gelurile hidroalcoolice, kiturile de testare, precum și produsele alimentare, suplimentele alimentare și produsele nealimentare cu presupuse efecte de vindecare a afecțiunilor cauzate de coronavirus.

În 38 de cazuri, autoritățile din cadrul Rețelei CPC au descoperit o serie de oferte sau anunțuri publicitare dubioase referitoare la produse promovate în mod înșelător în contextul pandemiei de coronavirus, afirmații generale conform cărora un produs era în măsură să prevină sau să vindece infecția, precum și prețuri excesive. În plus, examinarea a arătat că comercianții necinstiți utilizează noi practici agresive care fac mai dificilă detectarea lor, cum ar fi afirmații implicite privind proprietățile de vindecare ale produselor prin intermediul imaginilor sau ilustrațiilor grafice sau chiar cuvinte ortografiate greșit în mod intenționat pentru a evita filtrele de text automate.

În general, examinarea a demonstrat că schimburile actuale dintre Comisie și principalele platforme online dau roade.

De exemplu, Google a blocat sau a eliminat peste 80 de milioane de anunțuri publicitare legate de coronavirus (la nivel mondial); eBay a blocat sau a eliminat peste 17 milioane de listări de produse de pe piața sa mondială care încălcau normele UE în materie de protecție a consumatorilor; iar Amazon a observat o scădere cu 77 % în comparație cu luna martie a numărului săptămânal de noi listări de produse care conțin afirmații legate de coronavirus.

Acțiunea de verificare aprofundată a vizat 268 de site-uri web, dintre care 206 au fost marcate pentru investigații ulterioare în legătură cu posibile încălcări ale legislației UE privind protecția consumatorilor.

• 88 de site-uri web conțineau produse însoțite de afirmații privind o presupusă vindecare sau presupuse efecte preventive împotriva coronavirusului;
• 30 de site-uri web conțineau afirmații inexacte cu privire la penuria de produse;
• 24 de site-uri web au fost suspectate de practici neloiale pentru a obține prețuri excesive.

De asemenea, acțiunea de verificare a indicat că, în 39 de cazuri, prețul de vânzare și prețul unitar nu erau afișate într-un mod lipsit de ambiguități, ușor de identificat și clar lizibil. În plus, autoritățile din cadrul Rețelei CPC au observat, de asemenea, că nu li s-au furnizat consumatorilor informații clare și complete cu privire la toate aspectele relevante, cum ar fi identitatea comerciantului (pe 58 de site-uri web), adresa geografică a sediului comerciantului (pe 62 de site-uri web) sau datele de contact ale comerciantului (pe 58 de site-uri web)”, conform comunicării.

Comisia și-a actualizat recomandările adresate consumatorilor și a solicitat platformelor să rămână vigilente și să își continue eforturile în vederea furnizării unui feedback periodic Comisiei și autorităților pentru protecția consumatorilor.

Comisia va coordona cooperarea dintre autoritățile din cadrul Rețelei CPC și registrele de domenii, cărora li se poate solicita să elimine site-urile web dăunătoare.

Redactor: Alexandru Costea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Ce este bine să faci cu apa sfințită de Bobotează imediat ce ajungi acasă. Sfatul preoților pentru credincioși
Digi FM
Sharon Stone, imaginea eleganței la Festivalul de la Palm Springs. Actorul de care e foarte mândră: Cariera...
Pro FM
Dieta drastică pe care o ține Elton John la vârsta de 77 de ani, din cauza problemelor de sănătate: „Este un...
Film Now
Cauza morții regizorului Jeff Baena, soțul actriței Aubrey Plaza, dezvăluită. Cineastul avea 47 de ani
Adevarul
Motivul dureros pentru care David Popovici nu face reclamă la casele de pariuri. Cazul de dependență pe care...
Newsweek
Care pensionari pierd între 150 și 700 lei la pensie în ianuarie? Efectul anulării indexării
Digi FM
Sora lui Kim Jong-un, pentru prima dată în public cu copiii săi. Imagini apărute de Anul Nou, în condiţiile...
Digi World
Câte minute de viaţă pierd fumătorii cu o singură ţigară. Concluziile celei mai noi analize a oamenilor de...
Digi Animal World
Ce s-a întâmplat cu un câine la 15 minute după ce stăpânul său a murit. Familia a fost devastată
Film Now
A trăit povești de dragoste cu actori alături de care a jucat. Shirley MacLaine dezvăluie de ce nu s-a iubit...
UTV
26 de filme pe care trebuie sa le vezi neaparat pana la sfarsitul anului 2025