Pierderile estimate pentru anul 2020 în industria cărnii din cauza pandemiei de coronavirus ar putea depăşi mai multe milioane de euro. În piețe, legumele și fructele se vând la prețuri exorbitante. Până unde vor crește aceste prețuri și cum se va modifica comportamentul consumatorilor români sunt principalele întrebări la care a răspuns la Digi24 președintele Romalimenta, Sorin Minea.
Pierderile estimate pentru anul 2020 în industria cărnii din cauza pandemiei de coronavirus ar putea depăşi mai multe milioane de euro, în condiţiile creşterii costurilor pe angajat cu circa 25-30%, dar pe fondul scăderii eficienţei muncii cu aproximativ 30% şi a vânzărilor cu 15-20%, susţine Dana Tănase, directorul executiv al Asociaţiei Române a Cărnii (ARC).
"Din discuţiile avute cu procesatorii de carne, creşterea cu 25-30% a costurilor pe angajat corelată cu scăderea eficienţei muncii reprezintă deja o realitate. Repornirea economiei şi relaxarea măsurilor de distanţare socială nu cred că vor conduce cel puţin pentru următoarele şase luni la o reducere a costurilor pe angajat şi la o creştere a eficienţei muncii.
Şi aceasta, ca urmare a faptului că măsurile şi procedurile speciale puse în practica de companiile din industrie pentru a proteja sănătatea şi securitatea angajaţilor, şi a reduce la minim riscul apariţiei îmbolnăvirilor vor rămâne în vigoare, pentru multă vreme de acum încolo.
Dacă luam în calcul şi reducerea vânzărilor cu circa 15-20% şi faptul că reluarea se va face treptat şi va depinde foarte mult şi de reluarea activităţii în industria ospitalităţii, este foarte posibil ca pierderile pentru întreg anul 2020 în industria cărnii să depăşească mai multe milioane de euro", a declarat directorul executiv al ARC.
Ca să poți recupera pierderile prin majorarea prețurilor, trebuie să ai clienți. Scăderea de vânzări e dramatică, o majorare bruscă a prețurilor nu va da rezultate, a explicat la Digi24 Sorin Minea, presedintele Romalimenta.
"Industria cărnii înseamnă un miliard de euro, 25% pierdere e dramatic. Foarte multe firme vor dispărea sau vor trece la negru, ar putea avea loc restructurări masive de personal.
E imposibil să fie făcută o prognoză privind consumul.
Cumpărăturile se fac în limita banilor, bănuiesc că oamenii se vor uita mai mult după calitate, ar fi ideal.
Și totuși, industria alimentara din România este puternică și nu vor fi pierderi în toate ramurile.
Se vor cumpăra bere, apă, vor fi scăderi la lapte si produse lactate.
La pâinea vrac e o nebunie, s-a făcut o greșeală, s-a înțeles că produsele vândute feliate sau vândute în vitrină sunt mai periculoase. Nu, sunt mai bune decât cele vândute ambalat. Este foarte greu de spus ce se poate întâmpla, se va schimba tipologie consumului în România.
Nu cred că se va ajunge să vinzi și pâinea, și parizerul doar pe net.
Soluțiile sunt civilizația și reducerea cumpăratului la strictul necesar, ar avea o repercusiune și asupra risipei alimentare la care suntem campioni", a spus Minea.
El a făcut referire și la fructele și legumele vândute la prețuri exagerate, cum e cazul roșiilor vândute cu 20 de lei sau al cireșelor cu 50 de lei.
"Atât dorește el să câștige, se jelește că nu vinde și cere ajutor de la stat. E ceva care se bate cap în cap.
Producătorii ar trebui să înțeleagă că cea care dictează prețul e piața.
Degeaba vreau să vând cu milion un kg de cârnați, dacă piața oferă 5 lei. Ori fac să coste 5 lei, ori caut altă soluție. Prima soluție este reducerea profitului.
Nu poți păcăli la infinit un om spunându-i să cumpere, omul gustă și vede că e la fel cu cel de pe taraba alăturată, de 5 lei.
E o neînțelegere completă a pieței, o dorință de a face bani rapid", a explicat președintele Romalimenta.
Redactare G.M.