Producătorii au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețul la fel de mare. Legea nu le interzice, deși alte țări au reguli clare

Data actualizării: Data publicării:
cos cu alimente
Producătorii au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețul la fel de mare. Credit foto: Guliver/Getty Images

Producătorii păstrează prețurile printr-o iluzie. Cumpărătorii cred că dau aceiași bani pe același produs. De fapt, plătesc pentru cantități mai mici. Este o metodă folosită în toată lumea, în perioadele lungi cu inflație. În alte țări - în Franța, de exemplu - producătorii sunt obligați să scrie pe etichete, vizibil, că au scăzut gramajul. 

Românii au observat din ce în ce mai des un fenomen care le dă bătăi de cap de mult timp străinilor și anume scăderea gramajului mai multor produse. Prețul, însă, rămâne la fel. Sau e chiar mai mare.

O simplă căutare în cataloagele online ale supermarketurilor arată că transformarea există și în magazinele din România. Spre exemplu, sunt napolitane care nu se mai vând la cantitatea de 180 de grame, ci la 160, iar cașcavalul are mai puțin cu 10 grame decât în anii trecuți.

Bărbat: La foarte multe produse, nu pot să faci o listă, sunt foarte multe începând de la panificație până la tot ce vreți. Nu mi se pare corect și nu numai la gramaj, e vorba și de bani pentru că la produse vinzi un lucru cu un preț sau îl iei cu un preț și mai pui adaos 10 procente, 15, dar sunt altele care au 100% procente.

După revolte ale consumatorilor, în străinătate s-au luat măsuri împotriva mecanismului de shrinkflation. Producătorii sunt obligați să specifice pe etichetă că produsul lor s-a micșorat.

De exemplu, în Coreea de Sud producătorii care nu respectă această regulă riscă amenzi mari între 3000 și 7500 de dolari. Același lucru se întâmplă și în Franța acolo unde producătorii sunt obligați să își anunțe clienții că produsul lor a suferit modificări.

La noi, autoritățile nu par interesate de subiect. Conform legii, dacă producătorul trece pe ambalaj cantitatea corectă, acesta poate să modifice produsul în orice fel dorește.

Cristian Păun - profesor de economie: Trebuie să verificăm și să fim foarte atenți totdeauna ce cumpărăm, nu doar în aceste momente. Tot timpul trebuie să ne informăm și este obligația consumatorului să se informeze.

Inclusiv în Ungaria se pregătește un proiect de lege împotriva fenomenului shrinkflation.

Editor : G.M.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Atunci când Marele Viscol a îngropat România: „Am încercat să ieșim, dar nu...
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Gwen Stefani, dezvăluiri despre cele mai dificile momente din viața ei: „Cum te aduni? A părut o a doua șansă...
Film Now
De ce s-a mutat Matthew McConaughey din L.A. Doi ani nu a jucat deloc în filme: "Cel mai rebel gest al meu"
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Nu au existat bani pentru plata pensiei în decembrie. La ce artificiu a recurs guvernul? DOCUMENT
Digi FM
Colin Farrell, cuvinte de laudă după ce a filmat câteva zile la București: „Cele mai uimitoare cafenele!”...
Sondă de petrol.
Compania ungară Mol susţine că renunţarea la importurile de petrol rusesc este nerealistă, în pofida...
Digi Animal World
Momentul când un câine este atacat de un leopard în curtea casei. Patrupedul a supraviețuit ca prin minune
Film Now
Josh Brolin, dezvăluiri despre cum l-a ajutat Barbra Streisand să renunțe la alcool, iar John Travolta l-a...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...