Producătorii au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețul la fel de mare. Legea nu le interzice, deși alte țări au reguli clare

Data actualizării: Data publicării:
cos cu alimente
Producătorii au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețul la fel de mare. Credit foto: Guliver/Getty Images

Producătorii păstrează prețurile printr-o iluzie. Cumpărătorii cred că dau aceiași bani pe același produs. De fapt, plătesc pentru cantități mai mici. Este o metodă folosită în toată lumea, în perioadele lungi cu inflație. În alte țări - în Franța, de exemplu - producătorii sunt obligați să scrie pe etichete, vizibil, că au scăzut gramajul. 

Românii au observat din ce în ce mai des un fenomen care le dă bătăi de cap de mult timp străinilor și anume scăderea gramajului mai multor produse. Prețul, însă, rămâne la fel. Sau e chiar mai mare.

O simplă căutare în cataloagele online ale supermarketurilor arată că transformarea există și în magazinele din România. Spre exemplu, sunt napolitane care nu se mai vând la cantitatea de 180 de grame, ci la 160, iar cașcavalul are mai puțin cu 10 grame decât în anii trecuți.

Bărbat: La foarte multe produse, nu pot să faci o listă, sunt foarte multe începând de la panificație până la tot ce vreți. Nu mi se pare corect și nu numai la gramaj, e vorba și de bani pentru că la produse vinzi un lucru cu un preț sau îl iei cu un preț și mai pui adaos 10 procente, 15, dar sunt altele care au 100% procente.

După revolte ale consumatorilor, în străinătate s-au luat măsuri împotriva mecanismului de shrinkflation. Producătorii sunt obligați să specifice pe etichetă că produsul lor s-a micșorat.

De exemplu, în Coreea de Sud producătorii care nu respectă această regulă riscă amenzi mari între 3000 și 7500 de dolari. Același lucru se întâmplă și în Franța acolo unde producătorii sunt obligați să își anunțe clienții că produsul lor a suferit modificări.

La noi, autoritățile nu par interesate de subiect. Conform legii, dacă producătorul trece pe ambalaj cantitatea corectă, acesta poate să modifice produsul în orice fel dorește.

Cristian Păun - profesor de economie: Trebuie să verificăm și să fim foarte atenți totdeauna ce cumpărăm, nu doar în aceste momente. Tot timpul trebuie să ne informăm și este obligația consumatorului să se informeze.

Inclusiv în Ungaria se pregătește un proiect de lege împotriva fenomenului shrinkflation.

Editor : G.M.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Tezaurul românesc de la Moscova, mai aproape de a reveni în țară. Decizia istorică a...
Digi FM
Adriana Bahmuțeanu, reacție după ce Silviu Prigoană a fost înmormântat în secret: „Sunt în stare de șoc!”
Pro FM
Iubita lui Julio Iglesias Jr., trup de zeiță într-o rochie scurtă, cu un decolteu imposibil de ignorat. Fanii...
Film Now
Ellen Pompeo, pe străzile din LA, într-o zi obișnuită, când nu îmbracă uniforma medicală în serialul „Grey's...
Adevarul
Analiza pieței imobiliare din România. Cum vor influența alegerile prețurilor locuințelor și ce orașe vor fi...
Newsweek
400.000 pensionari iau 1.800 lei în plus la PENSIE în decembrie. Ministrul muncii zice cine ia banii
Digi FM
Ce face acum Adrian Țuțu, primul câștigător "Românii au talent", la 13 ani de când lua premiul de 120.000 de...
O PROMISIUNE RESPECTATA (1)
CEC Bank oferă credite de nevoi personale cu dobândă fixă de 7,90%
Digi Animal World
Ce fel de stăpân de câine ești? Oameni de știință au descoperit trei categorii de proprietari
Film Now
Cum a reacționat Dwayne „The Rock” Johnson când o femeie i-a spus că are cancer în stadiu terminal. Imaginile...
UTV
Celine Dion si Jennifer Lopez au stralucit pe scena show-ului aniversar Elie Saab in Arabia Saudita – 45 de...