Producătorii păstrează prețurile printr-o iluzie. Cumpărătorii cred că dau aceiași bani pe același produs. De fapt, plătesc pentru cantități mai mici. Este o metodă folosită în toată lumea, în perioadele lungi cu inflație. În alte țări - în Franța, de exemplu - producătorii sunt obligați să scrie pe etichete, vizibil, că au scăzut gramajul.
Românii au observat din ce în ce mai des un fenomen care le dă bătăi de cap de mult timp străinilor și anume scăderea gramajului mai multor produse. Prețul, însă, rămâne la fel. Sau e chiar mai mare.
O simplă căutare în cataloagele online ale supermarketurilor arată că transformarea există și în magazinele din România. Spre exemplu, sunt napolitane care nu se mai vând la cantitatea de 180 de grame, ci la 160, iar cașcavalul are mai puțin cu 10 grame decât în anii trecuți.
Bărbat: La foarte multe produse, nu pot să faci o listă, sunt foarte multe începând de la panificație până la tot ce vreți. Nu mi se pare corect și nu numai la gramaj, e vorba și de bani pentru că la produse vinzi un lucru cu un preț sau îl iei cu un preț și mai pui adaos 10 procente, 15, dar sunt altele care au 100% procente.
După revolte ale consumatorilor, în străinătate s-au luat măsuri împotriva mecanismului de shrinkflation. Producătorii sunt obligați să specifice pe etichetă că produsul lor s-a micșorat.
De exemplu, în Coreea de Sud producătorii care nu respectă această regulă riscă amenzi mari între 3000 și 7500 de dolari. Același lucru se întâmplă și în Franța acolo unde producătorii sunt obligați să își anunțe clienții că produsul lor a suferit modificări.
La noi, autoritățile nu par interesate de subiect. Conform legii, dacă producătorul trece pe ambalaj cantitatea corectă, acesta poate să modifice produsul în orice fel dorește.
Cristian Păun - profesor de economie: Trebuie să verificăm și să fim foarte atenți totdeauna ce cumpărăm, nu doar în aceste momente. Tot timpul trebuie să ne informăm și este obligația consumatorului să se informeze.
Inclusiv în Ungaria se pregătește un proiect de lege împotriva fenomenului shrinkflation.
Editor : G.M.