Ministra Educației a explicat, întrebată luni seara la Digi24, ce înseamnă cameră de detenție pentru elevi, că nu este vorba de o „cameră de detenție”, ci de un spațiu care poate fi biblioteca sau o altă sală de clasă liberă la acel moment în care elevii care deranjează ora de curs și pe colegii lor să fie duși și să desfășoare activități educaționale decise de către profesor. Ea a adăugat că elevului respectiv nu îi va fi pusă absență, familia acestuia va fi anunțată despre ceea ce s-a întâmplat, iar dacă vor exista și alte abateri ale copilului, atunci vor fi aplicate alte sancțiuni, cum ar fi scăderea notei la purtare.
„Nu este o cameră de detenție, este un spațiu în care poate că și până acum școlile îi puteau separa pe cei care deranjează ora de curs de colegii lui, tocmai pentru a asigura dreptul la educație a întregului colectiv școlar. Poate fi biblioteca, poate fi o altă sală de clasă care nu este utilizată în acel moment. În momentul în care un copil deranjează ora și pe toți colegii lui, el poate fi extras de către școală într-o sală specială unde face activități educaționale decise de către cadrul didactic sau lecturează, dacă este la bibliotecă, sunt anunțați părinții și are timp să reflecteze asupra faptului că ceea ce a făcut, comportamentul lui punctual în ziua respectivă, la ora respectivă a fost suficient de grav cât să genereze o astfel de măsură din partea școlii”, a afirmat Ligia Deca, întrebată ce înseamnă camera de detenție, luni seară la Digi 24.
Ea a mai spus că nu se numește detenție această pedeapsă, ci în Regulamentul de funcționare există posibilitatea ca școala să extragă de la ore elevul recalcitrant.
„Nu se numește detenție. În Regulamentul de organizare și funcționare este doar această posibilitate ca școala să extragă elevul recalcitrant din oră. Elevul poate fi extra de consilierul școlar, dacă școala are această posibilitate, poate fi profesorul de serviciu, poate fi un alt cadru didactic. Depinde de cât de mare e școala, depinde unde este sala respectivă, de aceea am spus că este o posibilitate. Una discutată împreună cu directorii de școală și cu cadrele didactice. Mulți ne-au spus că au nevoie de măsuri pentru cei care realmente deranjează ora fără să simtă că există vreo măsură pe care școala să o poată lua. Pentru că nu poți să îl dai afară”, a mai explicat Deca.
Deca a mai spus că cineva îl supraveghează pe elevul respectiv care a fost recalcitrant la oră și adus în altă sală de curs liberă sau la bibliotecă.
„Sigur că da. El este urmărit de către un cadru didactic. Nu se pune absență, dar se informează familia. Este informată familia, iar în momentul în care aceste comportamente se repetă există alte sancțiuni care pot fi aplicate cum ar fi scăderea notei la purtare și celelalte sancțiuni din Regulamentul de organizare și funcționare. Ea nu este o măsură unică. Este una dintre multele măsuri pe care Regulamentul le prevede, atunci când comportamentul este în afară normelor care ar trebui să le respectăm într-o școală”, a mai precizat ministra Educației.
Ea a adăugat că astfel de măsuri fac parte din strategia de combatere a violenței în școli și a fenomenului de bullying.
„Aceste măsuri reflectă și capitolul pe prevenirea violenței în școală în noua lege a învățământului preuniversitar și izvorăsc dintr-o realitatea socială și anume aceea a violenței în școli și a fenomenului de bullying. Atunci școlile au solicitat mai multe instrumente pentru a putea să mențină un climat de disciplină, de stare de bine în școală. Atunci când un elev deranjează ora nu este un disconfort pentru profesor, este o limitare dreptului la educație a tuturor colegilor lui”, a mai declarat Ligia Deca.
Aceasta a explicat că se va vedea dacă va funcționa această măsură, în cazul în care va scădea numărul de incidente și pe baza rapoartelor de la final de an legate de climatul de violență într-o școală.
„Cred că vom putea vedea în scăderea numărului de incidente, un raport la finalul anului cu privire la climatul de violență într-o școală, scăderea conflictelor pe care le vedem raportate în diferite rapoarte, documente. Deci ne dorim, în esență, ca numărul de clase care au o problemă cu desfășurarea normală a orelor din cauza unor copii care nu înțeleg că un comportament teribilist aduce un impact semnificativ asupra procesului educațional, practic ne așteptăm ca aceste lucruri să fie semnificativ limitate. Am dat mai multe instrumente școlilor”, a mai spus Deca.
Chestionat dacă exista un numar maxim de ore sau zile de detenție, ministra Educației a răspuns: „Această măsură se aplică la nivel de oră de curs, nu de zi. Apropo de număr maxim, dacă această scoatere într-un alt spațiu se repetă, atunci sunt convinsă că intervin alte măsuri, intervine scăderea notei la purtare”.
„Am introdus de exemplu nota la purtare pe modul, nu doar la finalul anului, tocmai în ideea de a avea o imagine mult mai bună la un moment dat care a fost comportamentul unui elev la un moment dat corelat cu progresul, pentru că poate se reabilitează acel elev. Atunci demonstrează că la final de an merită o altă notă la purtare”, a conchis Deca.
Editor : Ana Petrescu