România este una dintre țările est-europene cu numărul cel mai redus de facturi achitate la timp, alături de Grecia, Rusia, Bulgaria și Slovacia, în pofida ușoarei îmbunătățiri a numărului de plăți efectuate la timp, arată un studiu citat de Agerpres.
Trei sferturi dintre facturi sunt plătite la timp de către consumatorii români, iar companiile și-au redus termenele de plată atât pentru clienții persoane fizice cât și pentru cele juridice, arată studiul „Comportamente de plată europene 2017”, realizat de Kantar TNS Infratest pentru EOS KSI România.
„În 2017, comportamentul de plată în rândul consumatorilor români s-a îmbunătățit ușor comparativ cu 2016 în ceea ce privește plata la timp a facturilor. În prezent, 74% dintre facturi sunt plătite la timp, ceea ce este echivalent cu o creștere de doar 1 punct procentual în comparație cu anul precedent. În același timp, companiile au redus termenele de plată atât pentru clienții persoane fizice (B2C), cât și pentru clienții persoane juridice (B2B)”, se arată în document.
Georg Kovacs, managing director al EOS KSI România susține că unul dintre motivele care au contribuit la ușoara creștere a punctualității plăților efectuate de către români ar putea fi reducerea scadenței medii acordate, de la 39 de zile în 2016, la 37 de zile anul acesta.
„În prezent, termenele de plată sunt mai scurte decât în 2016: doar 54% dintre clienții B2B au scadențe de cel puțin 40 de zile, comparat cu 62% anul trecut. Comparând rezultatele studiilor EOS din anii precedenți, am ajuns la concluzia că scadențele mai scurte au ca rezultat o rată de plată mai bună”, a mai arătat Kovacs.
În ceea ce privește nivelul de creanțe neîncasate, acesta rămâne același ca în 2016, adică de 4%, având un impact negativ asupra economiei din România. În comparație, nivelul mediu de creanțe neîncasate la nivelul Europei de Est este mai mic, respetiv 3%.
„De asemenea, media plăților întârziate în România anul acesta a rămas de 23% — la fel ca în 2016. Companiile din România care au participat la acest studiu consideră că principalele motive pentru care clienții B2B (persoane juridice) nu plătesc sunt neîncasarea plăților de la propriii clienți (80%), precum și utilizarea liniilor de credit de la furnizori (69%). În ceea ce îi privește pe clienții B2C (persoane fizice), aceștia întârzie cu plata sau nu plătesc deloc din cauza problemelor temporare cu lichiditățile (75%) și neglijenței (61%)”, arată studiul.