Reguli noi în magazine, restaurante, cafenele, şaormării şi covrigării. Toţi cei care vând alimente decongelate trebuie să-şi informeze clienţii printr-un anunţ la vedere că produsele au fost îngheţate în prealabil, fie că vorbim despre legume sau carne. Dacă unele magazine au schimbat deja etichetele, în altele încă se vând croissante pregătite la microunde.
O parte dintre marile magazine au schimbat deja etichetele produselor de panificaţie.
Vânzătorii sunt de acum obligaţi să-şi anunţe clienţii.
Mare exportator de grâu, România importă produse congelate din Germania şi Polonia. Doar în primele 4 luni din an, valoarea importurilor de chifle şi franzele a crescut cu aproape 20 de milioane de euro faţă de acelaşi interval al anului trecut.
Nu toate magazinele respectă noua lege, potrivit unor imagini surprinse cu camera ascunsă.
„Aveţi idee dacă aceste produse sunt cumva prospete sau decongelate?
Nu, decongelate!
Trebuia să fie undeva afişată informaţia acesta?
Nu cred.”
Regula se aplică şi în restaurante, cafenele, şaormării şi covigrării.
„Nu folosim decongelat nimic și marfa este materia primă. Totul este proaspăt și preparate și mozzarela”, explică angajata unei covrigării din Galaţi.
Medicii avertizează că prin decongelare produsele îşi pierd proprietăţile.
Valentin Boldea, medic de familie: „Alimentele pot deveni adevărate pericole pentru sănătate publică producând, cum spuneam, enterocolite, toxiinfecții alimentare sau putând avea efect alergenic”.
Patronii care nu respectă legea ar putea pune lacătul pe uşă pentru o vreme.
Paul Anghel, director general ANPC: „(Se aplică – n.r.) amenzi între 1.000 şi 10.000 de lei şi măsuri chiar de oprire a prestării de servicii până la remedierea abaterilor constate”.
Mai marii din Agricultură cred că aşa funcţionează piaţa: exportăm grâu şi importăm croissante congelate.
Elena Tatomir, director general în Ministerul Agriculturii: „Probabil că piaţa doreşte să consume astfel de produse, cred că interesul celor care lucrează în acest sector este să se concentreze pe aceste produse ca să fie oferite din producţia internă”.
Piața de legume congelate din România a ajuns la 30 de milioane de euro, potrivit unui studiu.
Noile reglementări au intrat în vigoare azi
Prevederea apare în Ordinul preşedintelui ANPC nr. 183/2016 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfăşoară activităţi de comercializare pe teritoriul României a produselor obţinute din produse alimentare congelate a intrat în vigoare azi.
Obligaţia revine şi restaurantelor sau celorlalte locuri din care se pot cumpăra produse alimentare dacă în prepararea lor s-au folosit alimente congelate.
„Operatorii economici care comercializează către populaţie pâine, produse de panificaţie şi produse de patiserie obţinute din produse congelate, precum şi unităţile de restauraţie colective care utilizează la prepararea meniurilor produse alimentare congelate au obligaţia de a informa consumatorii prin afişare la loc vizibil, lizibil, uşor de înţeles, într-o formă care să nu permită ştergerea, după caz, pe un afiş, pe etichetă, ambalaj de vânzare, în meniul oferit, ori altele asemenea, ce însoţesc produsul, cu menţiunea 'produs/din produs decongelat'”, se arată la articolul 3 din ordinul preşedintelui ANPC.
În același ordin se mai precizează că „termenul produs alimentar congelat este produsul: pâine şi produse de panificaţie, produse de patiserie, carne/produse de origine animală, legume, fructe”.