Modificările Codului fiscal ameninţă şi activitatea organizaţiilor neguvernamentale care se implică în cauze sociale. Pentru că ar putea creşte la un milion de euro plafonul de la care o companie plăteşte impozit pe venit, 80% dintre IMM-uri nu vor mai putea face sponsorizări deductibile.
Modificările aduse Codului fiscal prin Ordonanţă de Urgenţă afectează o mare parte dintre ONG-urile din România. Sumele donate ar putea scădea cu 8 la sută.
„80 la sută din companiile care în 2016 erau eligibile nu vor mai putea face sponsorizări deductibile”, spune Laszlo Bodor, reprezentantul unui ONG.
„Pune o presiune pe buget și nu știm dacă la sfârșitul anului mai putem să susținem această asociație sau alte asociații”, spune și Gabriel Aftenie, directorul unei companii.
Reprezentanţii ONG-urilor au venit şi cu o propunere prin care firmele cu cifra de afaceri între 100.000 și 500.000 de euro pot face sponsorizări către ONG-uri.
„Am propus ca acestea să direcționeze 20 la sută pe impozitul pe venit și conform calculelor noastre potențialul facilității nu va depăși potențialul inițial, nu reprezintă o amenințare pentru stat”, spune Laszlo Bodor.
Doar anul trecut, valoarea medie a unei sponsorizări făcute de o firmă a fost de 31.000 lei.
„Toate se vor vedea într-un timp extrem de scurt, când statul va trebui să contribuie, raportul e de 1 la 6, ce face cu 1 leu, Ministerul Sănătății face cu 6 lei”, spune Gabriel Biriş, consultant fiscal.
Stoparea donaţiilor ar însemna şi probleme în terminarea proiectelor în derulare.
„Dacă dispare, mai bine din jumătate din activitatea noastră dispare. Pentru că am avut acești bani la dispoziție am putut să aducem în tabără anul acesta 220 de copii”, spune Melania Medeleanu, reprezentanta unui ONG.
„Banii aceștia noi îi investim mult mai eficient, în cazul nostru faptul că noi facem un spital, faptul că am renovat secții de oncologie, și apoi aceste secții sunt donate. În ultimii 40 de ani, statul român nu a mai construit un spital de oncologie pentru copii”, spune Carmen Uscatu, reprezentanta unui ONG.
„Vorbim de un atac direct la ceea ce putem noi să facem, organizaţiile nonprofit. Vorbim de 16,6 lei pe zi pentru copil, pentru mâncare într-un centru de plasament, în condiţiile astea cred că răspunsul e că e nevoie de intervenţie din alte surse”, spune Robert Ion, reprezentantul unui ONG.
În 2016, o treime din companiile care au plătit impozit pe profit au donat peste 270 de milioane de euro.