În timp ce românii deszăpezesc cu lopata şi cară munţii de zăpadă în afara oraşului, în alte ţări, curăţarea oraşelor este mult mai rapidă, de când s-au inventat maşinile de topit nămeţii. În funcţie de capacitate, o astfel de maşină poate transforma în apă până la 500 de metri cubi de nămeţi pe oră.
Cel puţin 10 milioane de metri cubi de zăpadă au căzut în Bucureşti la ultima ninsoare, spun reprezentanţii firmelor de salubritate. La un calcul simplu, este nevoie de 500.000 de curse cu camioanele pentru a căra această zăpadă afară din oraş. În aceste condiţii, Capitala ar putea fi deszăpezită cel mai devreme după o săptămână. O soluţie pentru a scăpa de mormanele de zăpadă din oraş este utilajul care topeşte zăpada, folosit intens în Franţa, Germania, Rusia şi în Statele Unite.
Aparatul din imagini a curățat zăpada de pe străzile din New York în câteva ore. Astfel de maşini de topit zăpada au început să fie folosite şi în România, dar nu de către autorităţi.
Principiul după care funcţionează maşinăria este simplu. Se pune zăpada în cuva cu apă caldă, unde se topeşte în câteva secunde şi apoi este deversată în reţeaua de canalizare. Dispozitivul este montat în apropierea unei canalizări, iar apa caldă rezultată din topirea zăpezii este eliminată imediat.
„Procesul de topire e simplu, se bazează pe schimbul de căldură. Există un arzător, funcţional pe motorină, care încălzeşte un schimbător de căldură, special proiectat pentru mărirea capacităţii, deci să aibă un randament ridicat”,a explicat reprezentantul unei firme care vinde utilaje de topit zăpada, Leonard Bancovschi.
În funcţie de capacitate, preţul unui astfel de utilaj începe de la 35.000 de euro şi poate să ajungă la 300.000 de euro. Ceea ce poate fi o problemă pentru firmele de salubritate.
Cei care folosesc maşina de topit zăpada spun că timpul de muncă se înjumătăţeşte.
În Bucureşti, 500 de utilaje şi 2.400 de oameni sunt alocaţi pentru deszăpezire. În total, deszăpezirea ajunge la 1,9 milioane de euro.