Românii şi-au schimbat comportamentul de consum. Dacă în perioada de criză se orientau doar către produse mai ieftine, anul trecut au cumpărat produse din aceeaşi categorie, dar mai scumpe. Nu s-au mai zgârcit la bani când a venit vorba de mâncare, băutură au produse cosmetice. Este adevărat că s-au dus mai rar la cumpărături, dar de fiecare dată când au intrat într-un hipermarket au cheltuit mai mulţi bani.
Ca valoare, românii au cheltuit cu 1,5 la sută mai mult anul trecut faţă de cât în 2014, arată studiile GfK. Au fost mai pretenţioşi şi au ales produsele mai scumpe când a venit vorba să cumpere băuturi, produse de îngrijire personală şi de curăţenie. Şi când vine vorba de alimentele congelate, tot mai mulţi români au renunţat la ele în favoarea celor proaspete.
Beneficiare ale reducerii TVA-ului au fost în special rețelele de hipermarcheturi.
În volum de mărfuri vândute în România, anul trecut a reprezentat o creștere de patru la sută. Mâncarea reprezintă două treimi din valoarea coșului anual de cumpărături. Încrederea şi creşterea puterii de cumpărare a venit nu numai din scăderea prețurilor ci mai ales din așteptările legate de creşterea pensiilor, a salariilor bugetarilor, dar şi ale celor din mediul privat.
La sfârşitul anului câştigul salarial mediu nominal brut era 2930 lei, cu 13,3 la sută mai mare decât în 2014.
În general, românii s-au dus mai rar, dar mai relaxaţi la cumpărături. Lista de cumpărături făcută de acasă apare mai rar iar în coșul de cumpărături au poposit mai des și alte produse decât cele aflate la ofertă. Căutarea unor produse de o calitate mai bună s-a simțit mai ales pe piața peştelui și a specialităților de fructe.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de trei mii de gospodării.