O dată la două zile există un client tras pe sfoară de taximetrişti bucureşteni. Aceasta este frecvenţa cu care se înregistrează plângeri la Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor, relatează Digi24. În paralel, alte sesizări ajung la poliţia locală sau la cea naţională, în funcţie de situaţie. De la clasicul: nu a pornit aparatul de taxat şi la final mi-a cerut 50 de lei pentru o cursă de 10, se ajunge până la situaţii în care pasagerii se plâng că sunt snopiţi în bătaie pentru că nu au vrut să plătească de 5 ori mai mult. Ce pot face pasagerii care întâlnesc astfel de taximetrişti, aflaţi mai jos.
„M-a lovit, m-a lăsat acolo, s-a urcat în maşină şi a plecat. Doctorii mi-au spus că a fost o plagă de 5 centimetri”, spune Alin Berbu.
În urma cu o lună, într-o sâmbâtă seara, a decis să se întoarcă acasă cu taxiul. Șoferul i-a spus din start că are de plătit 25 de lei pe cursă. Avea aparatul în funcțiune, care, la destinație, arăta 10 lei. Scandalul a început în momentul în care Alin i-a cerut șoferului bonul.
„I-am spus că nu am de ce sa îi dau banii ăștia și m-am dat jos din mașină. A luat o bâtă din portieră, a coborât după mine, m-am dus în spatele maşinii ca să fug, după care m-a prins şi a început să mă lovească”, mai povestește bărbatul.
„Aici nu discutăm de o singură infracţiune, respectiv de loviri și discutăm de tentativă de evaziune fiscală și port ilegal de arme albe”, declară Adrian Cuculis, avocatul clientului agresat.
Şoferul nu a fost încă identificat de Poliţiştii de la Poliţia Capitalei şi asta deoarece clientul nu a oferit decât indicativul maşinii în care se afla în momentul în care a fost agresat.
Digi24 a luat legătura cu reprezentanţii firmei de taximetrie indicată de clientul lovit. Răspunsul a fost că acel indicativ nu a fost niciodată înregistrat la în companie.
Situaţia lui Alin Berbu nu este, din păcate, singulară. Iar problema persistă de ani de zile, deşi sunt mai multe instituţii care ar putea să o rezolve.
Zona Centrului Vechi pare a fi cea mai expusă. Şi asta deşi în fiecare weekend în staţiile de taxi de acolo sunt şi echipaje de la poliţia rutieră şi de la poliţia locală.
Sub nasul agenţilor, taximetriştii cer sume uriaşe şi refuză cursa dacă nu primesc banii. Ca un făcut, nu vin nici la comandă în acea zonă.
Reporterii Digi24 au semnalat în repetate rânduri problema.
- Pe 13 Septembrie?
- 30 de lei!
- 30 de lei pentru o cursă de 6 lei?
- Păi și dumnevoastră credeți că noi în weekend suntem RATB?
Polițist local (camera ascunsă): „Ăştia care stau de la semafor încoace, cam jumătate dintre ei fac preţ, refuză clientul... Amenzi noi le-am dat tot timpul, dar atâta timp cât nu vine la noi clientul şi ne duce la ăla care l-a refuzat sau la care a făcut preţ nu avem ce să îi facem.”
Poliția spune că gestionează doar situațiile în care se comit infracțiuni.
„Persoanele cărora le este solicitată o sumă de bani mai mare decât cea prevăzută pe aparatul de taxat la finalul unei curse cu taxiul sunt îndrumate să sesizeze Protecţia Cosnumatorului şi reprezentanţii firmei de taxi, iar dacă prin modul în care le este solicitată suma de bani în plus se simt agresate sau se trezeşte o stare de temere în sinea acestora sunt îndrumate să sesizeze Poliţia”, declară Bogdan Ghebaur, purtator de cuvânt al Poliției Capitalei.
Protecția Consumatorului primește o sesizare la două zile. Dar totalul amenzilor aplicate în întreg anul trecut este de 25.000 de lei. Mai mic decât valoarea maximă a amenzii pentru o singură abatere.
„Aspectele sesizate sunt diverse, de la altercații cu conducătorii auto, până la neconformități privind starea în care este taxiul privind faptul că nu se acordă un bon fiscal la finalul cursei”, spune Sorin Ionescu, director adjunct CRPC București.
Şi Poliţia Locală ar putea rezolva aceast caz. Într-un răspuns trimis redacției Digi24, reprezentanţii instituţiei spun că au primit 1133 de sesizari de la începutul anului trecut şi până acum, dar nu au precizat câte sancţiuni au dat.