Valeriu Lupu este fostul și actualul șef al siguranței zborurilor și pasagerilor de pe Aeroportul din Timișoara. După ce a fost disponibilizat la sfârşitul lui 2012, a atacat decizia în instanţă, iar în noiembrie anul trecut a câştigat procesul.
Reprezentanţii aeroportului au fost obligaţi să îl reangajeze, doar că funcţia sa fusese între timp ocupată. Postul i-a fost înfiinţat din nou, doar pe hârtie, iar bărbatul a fost pus să păzească parcarea.
„Chiar dacă mi s-au dat aceleaşi atribuţii de serviciu nu am avut acces în zona de operaţiuni aeriene unde să-mi pot desfăşura acitivitatea şi să urmăresc într-adevăr ceea ce se numeşte siguranţa aeronautică. Practic, am stat în parcare”, spune Valeriu Lupu, coordonator al Biroului Reglementări Aeronautice și Siguranță Aeronautică.
Şi nu e singurul angajat care după un an de procese a descoperit că are un loc de muncă atipic.
Daniel Caba numără câte avioane aterizează, câte decolează și cât timp stau aeronavele la sol, asta deşi există angajaţi care fac acelaşi lucru. Înainte să fie concediat și reangajat, el emitea facturile aeroportului către companiile aeronautice.
„Nu contează condițiile, dacă e soare, ninsoare, ploaie, vânt, minus 10 grade, eu trebuie să scriu acești timpi”, dezvăluie acesta.
„Este un caz evident de discriminare la locul de muncă. Urmează să ne adresăm și la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării”, spune avocatul Laura Martonosy.
Conducerea Aeroportului Timișoara are însă, un alt punct de vedere. Spune că din cauza numărului tot mai mic de pasageri, multe posturi au fost desfiinţate sau externalizate şi de aceea angajaţii care şi-au câştigat în instanţă locurile de muncă nu mai pot lucra pe aceleaşi posturi.
Conducerea aeroportului susţine că angajaţii au fost disponibilizaţi pentru că aerogara are mai puţine curse şi mai puţini călători. În plus, pentru reducerea bugetului, anumite servicii au fost externalizate, precum call center-ul şi departamentul contabil.
În total, din cei 40 de angajați concediați în 2012, 27 au câștigat procesele împotriva companiei şi 11 au cerut să-şi primească înapoi posturile.
Șeful Siguranței Pasagerilor și Zborurilor câștigă 4.500 de lei și 2.000 de lei cel care înainte de concediere emitea facturile aeroportului către companiile aeriene iar acum numără avioane.
Problemele pentru cei doi angajați nu se termină aici. La finalul lunii decembrie au primit un nou preaviz, astfel că în câteva zile le expiră contractele de muncă. Practic, sunt dați afară din nou, iar aceștia sunt hotărâți să apeleze iar la instanță și să sesizeze Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.