Țara în care reclamele la alimente nesănătoase adresate adolescenților ar putea fi interzise

Data publicării:
Alimentație nesănătoasă. Foto/ Shutterstock
Alimentație nesănătoasă. Foto/ Shutterstock

După inițiative similare în Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, acum o țară nordică este pe punctul de a promulga una dintre cele mai cuprinzătoare interdicții din Europa referitoare la reclamele la alimentele nesănătoase care vizează copiii și adolescenții. Producătorii și furnizorii de alimente din Norvegia au restricționat în mod voluntar acest tip de comercializare pentru copiii sub 13 ani începând din anul 2013, însă noul proiect de lege ar face ca interdicția să fie obligatorie.

Reglementarea ar interzice complet reclamele la alimente nesănătoase precum bomboanele, înghețata și sucurile și s-ar baza pe „praguri nutritive” pentru a identifica cele mai nesănătoase oferte din alte categorii de alimente, precum iaurtul și cerealele cu conținut ridicat de zahăr. În plus, ar urma să fie prevăzute amenzi mari în caz de încălcare.

Până la sfârșitul lui noiembrie, publicul are timp să își spună opinia

De asemenea, planul ar ridica pragul de vârstă al interdicției la 18 ani, spre deliciul apărătorilor consumatorilor și consternarea industriei alimentare și a băuturilor din Norvegia.

Publicul are timp până la sfârșitul lunii noiembrie să își exprime opiniile cu privire la această regulă, pe care guvernul norvegian o prezintă ca pe o modalitate de a sprijini sănătatea copiilor și de a reduce inegalitățile sociale.

„Alimentele și băuturile nesănătoase constituie o mare parte din bolile populației în general. Intenția este ca interdicția să reducă presiunea atât asupra părinților, cât și asupra tinerilor înșiși de a face alegeri nesănătoase”, a declarat ministrul adjunct al Sănătății Usman Ahmad Mushtaq pentru Euronews Health.

Obezitatea infantilă este asociată cu mai multe probleme de sănătate

Obezitatea infantilă este asociată cu mai multe probleme de sănătate ce își pot face apariția mai târziu în viață, inclusiv boli de inimă, diabet de tip 2, boli hepatice cronice, afecțiuni articulare și fertilitate redusă.

Între 15 și 21% dintre copiii norvegieni sunt supraponderali sau obezi, comparativ cu aproximativ 30% în Europa și în unele părți ale Asiei Centrale.

Nu există dovezi care să demonstreze că acest lucru reduce obezitatea infantilă

Puține țări au restricționat reclamele la produsele alimentare nesănătoase destinate copiilor, astfel încât nu există încă prea multe dovezi care să demonstreze că acest lucru reduce efectiv obezitatea infantilă.

Însă, potrivit cercetărilor, comercializarea alimentelor nesănătoase afectează preferințele, achizițiile și obiceiurile alimentare ale copiilor, contribuind la dietele nesănătoase și la problemele legate de greutate.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a recomandat pentru prima dată în 2010 ca țările să limiteze publicitatea pentru alimentele și băuturile nealcoolice cu conținut ridicat de grăsimi, zahăr și/sau sare, ca parte a unei serii de politici de promovare a dietelor mai sănătoase.

”Modele de profil nutritiv”

În anul 2023, OMS a recomandat restricții mai stricte prin care țările să creeze „modele de profil nutritiv” care să identifice cele mai nesănătoase alimente și să limiteze comercializarea acestor produse.

Aceasta este abordarea pe care o adoptă Norvegia, deși Mushtaq a declarat că pragurile nutritive vor fi probabil similare cu categoriile definite de industrie folosite în sistemul său de autoreglementare.

Taxa pentru încălcări ar putea fi de până la 4% din veniturile anuale ale unei companii, a spus el. Încă nu este clar cum vor fi monitorizate eventualele încălcări și dacă societățile vor beneficia de o perioadă de grație înainte de a fi sancționate cu o amendă.

Propunerea s-ar putea schimba

Detaliile interdicției vor fi stabilite în săptămânile următoare, iar principalul lobby al întreprinderilor din țară, Confederația Întreprinderilor Norvegiene, va face presiuni pentru a aduce modificări, potrivit lui Petter Haas Brubakk, care conduce filiala sa pentru alimente și băuturi.

Principala lor preocupare este creșterea limitei de vârstă la 18 ani, a declarat Haas Brubakk pentru Euronews Health. El s-a întrebat cum va identifica Ministerul Sănătății marketingul adresat tinerilor de 18 ani, spre deosebire de cel adresat tinerilor de 17 ani.

Aceștia sunt îngrijorați de faptul că regula ar dezavantaja companiile norvegiene în raport cu concurenții străini. Atunci când Norvegia a crescut taxele pe ciocolată și produse de cofetărie în anul 2018, cumpărătorii au trecut granița în Suedia.

„Obiectivul nostru principal este ca regulamentul să fie cât mai clar posibil”, a declarat Haas Brubakk, în special în ceea ce privește categoriile de produse și pragul de vârstă.

La rândul lor, susținătorii regulamentului privind publicitatea sunt nemulțumiți de limita de vârstă de 18 ani, dar doresc ca aceasta să fie mai degrabă extinsă decât eliminată.

Variantă de ocolire

Kathryn Backholer, profesor de politici de sănătate publică la Universitatea Deakin din Australia, a subliniat modelul „agnostic în funcție de vârstă” al Regatului Unit, care va interzice reclamele la junk food în timpul orelor de maximă audiență la televizor, în loc să restricționeze reclamele doar în jurul programelor pentru copii, atunci când va intra în vigoare în anul 2025.

O altă problemă a planului norvegian, în opinia lui Backholer, este că mărcile alimentare ar putea continua să facă publicitate folosind numele sau logo-urile lor, atât timp cât nu promovează un anumit produs considerat nesănătos.

Aceasta nu este prima dată când Norvegia încearcă să interzică publicitatea pentru alimente nesănătoase. Încercarea sa anterioară din 2012 a cedat sub presiunea industriei alimentare și a băuturilor, deschizând calea pentru sistemul autoreglementat.

 

 

 

 

 

Editor : Marina Constantinoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
A murit unul dintre cei mai respectați jurnaliști și corespondenți de război din România. Dumnezeul să-l ierte
Digi FM
Portofoliu ambiguu pentru România în Comisia Europeană. Explicația numirii Roxana Mînzatu
Pro FM
Dezvăluiri despre Dave Grohl, care și-a înșelat soția și a avut un copil: „Obiceiul de a flirta cu alte femei...
Film Now
Par mai degrabă surori. Julianne Moore și fiica ei, mic dejun pe străzile din NYC. Liv, mult mai înaltă decât...
Adevarul
Sute de spărgători, dealeri de droguri și criminali, eliberați pe străzile din Marea Britanie. Reacțiile...
Newsweek
9.000 lei amendă pentru locuitorii care fac aceste lucrări la bloc. Mai mulți locatari amendați!
Digi FM
Sunt sau nu telefoanele interzise la școală inclusiv în timpul pauzelor? Secretarul de stat din Ministerul...
Digi World
Cum reușește o pensionară în vârstă de 100 de ani să arate cu 30 de ani mai tânără: „Mă asigur că folosesc...
Digi Animal World
Luptă acerbă între un șarpe Boa și un crocodil. Spectacolul uimitor oferit de reptile turiștilor din Brazilia
Film Now
Problema asociată bătrâneții, cu care s-a confruntat Kelly din Beverly Hills. Neputința de a-și duce viața...
UTV
Lora si Ionut Ghenu se pregatesc de nunta. Artista a dezvaluit de ce superstitie va tine cont in ziua nuntii...