În timp ce mașinile electrice chineze acaparează Europa, producătorii chinezi fac promisiuni încercând să evite taxele Uniunii Europene. Comisia Europeană a primit cinci promisiuni din partea industriei chineze de mașini electrice. Aceasta vrea să stabilească prețuri minime sau limite de volum pentru exporturile de vehicule electrice, au declarat pentru POLITICO mai multe persoane apropiate negocierilor.
Principalii producători chinezi de vehicule electrice și-au asumat mai multe angajamente care le-ar permite să evite taxele convenind cu Bruxelles-ul asupra constrângerilor de preț și volum, potrivit sursei citate.
Bruxelles-ul a stabilit săptămâna trecută nivelul taxelor la importurile de vehicule electrice fabricate în China, în urma unei anchete privind subvențiile de stat chineze care a dus la escaladarea tensiunilor comerciale bilaterale. Pe lângă taxele existente de 10 % pentru toate importurile de automobile, compania BYD se va confrunta cu taxe de 17 %, SAIC de 36,3 % și Geely de 19,3 %.
Companiile SAIC și BYD au depus fiecare o cerere, în timp ce Geely a depus două, potrivit unei persoane, citate de POLITICO căreia i s-a acordat anonimatul.
Planul giganților BYD, SAIC și Geely
Analiza POLITICO arată că este vorba despre propuneri care acoperă toți producătorii chinezi de vehicule electrice și prevede opțiuni care merg dincolo de un prag de preț, cum ar fi un plafon de volum. Una dintre persoane a declarat că există puține șanse ca propunerea CCCME să fie acceptată de Comisia Europeană, deoarece este puțin probabil ca diferitele companii să îndeplinească cerințele.
Elon Musk nu a oferit niciun angajament Bruxelles-ului până acum, potrivit sursei citate. Producătorul american de vehicule electrice a primit cea mai mică taxă de import UE dintre toate societățile investigate de Comisie, de doar 9 %, după ce a obținut o evaluare individuală din partea anchetatorilor.
Angajamentele propuse de industria chineză a vehiculelor electrice amintesc de o dispută privind panourile solare chinezești la prețuri reduse, în 2013. Deși UE a impus inițial tarife punitive, disputa a fost în cele din urmă soluționată – cel puțin temporar – deoarece ambele părți au convenit asupra unui preț minim și a unei limite de volum pentru exportul de panouri solare chinezești către UE.
Mașinile electrice chineze acaparează Europa
Mașinile electrice chineze au avut un record de înmatriculări, în ciuda taxelor vamale impuse de Comisia Europeană. Mărcile chineze au „capturat” în iunie 11% din piaţa europeană a vehiculelor electrice, înregistrând un nivel record al înmatriculărilor, în condiţiile în care Comisia Europeană a impus din 5 iulie taxe vamale provizorii la importurile EV din China, a transmis Bloomberg, preluat de Agerpres.
Tarifele vamale suplimentare care se aplică celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC.
Conform analiştilor de la Dataforce, mărcile chineze au înmatriculat luna trecută 23.000 vehicule electrice pe baterii în Europa, cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată. Creşterea cu 72% faţă de luna mai este de două ori mai ridicată decât totalul înmatriculărilor EV pe piaţa europeană, în iunie. Şi maşinile fabricate în China de producătorii auto occidentali, inclusiv Volvo Car AB, BMW AG şi Tesla Inc, sunt afectate de noile taxe vamale. În timp ce firma de stat SAIC a fost responsabilă pentru cel mai semnificativ avans al importurilor mărcilor chineze, aproximativ 40% din maşinile MG4 înmatriculate în iunie au fost realizate de dealeri, ceea ce "nu indică o creştere viabilă", a apreciat Gabriel Juhas, de la Dataforce.
Editor : Iulia Bălăianu