„Din punct de vedere al migraţiei politice, fenomen în continuare încurajat, din păcate, de partidele politice (funcţie de avantajele care decurg), în pofida declaraţiilor publice, cei mai mulţi parlamentari au plecat de la PPDD - 17 deputaţi şi 2 senatori către partidele din arcul guvernamental (mai ales spre PSD), urmat fiind de PDL cu 7 deputaţi şi 2 senatori migraţi la alte partide, aşa cum IPP anticipa la începutul acestui mandat”, se arată în documentul IPP, dat publicităţii luni.
IPP menţionează că 29 de parlamentari au migrat cel puţin o dată în această sesiune parlamentară, din medie ieşind deputatul de Suceava Cezar Cioată (iniţial PPDD, actual PC) care a reuşit „performanţa” de a-şi schimba apartenenţa politică de cinci ori doar în prima sesiune legislativă recent încheiată.
Cum se elaborează legile
La finalul sesiunii parlamentare februarie - iunie 2013, 220 proiecte de lege aflate în dezbatere în Parlamentul României au devenit legi. Dintre acestea peste 130 sunt numai modificări și/sau completări ale Ordonanțelor de Urgență sau ale Ordonanțelor simple. Mai mult, 11% din totalul proiectelor ce au devenit Lege aparțin parlamentarilor restul de 89% (195 de proiecte de lege) sunt inițiative ale Guvernului României.
„Chiar dacă numărul de inițiative depuse de parlamentari este în medie cu 50% mai mare decât cele depuse de către Guvern, este îngrijorător faptul că, de exemplu, la nivelul anului 2013 doar 11% dintre toate proiectele dezbătute și devenite Legi au ca și inițiatori parlamentarii. Totodată, constatăm că numărul proiectelor de lege depuse în Parlamentul României este mai mic cu 44% față de perioada similară a mandatului 2009 – 2012”, arată documentul IPP.
În sesiunea încheiată (februarie – iunie 2013), s-au ținut 38 de ședințe de plen la Cameră și 37 la Senat și 12 ședințe de plen reunit (ca zile efective calendaristice cele două Camere au lucrat puțin peste 1 lună din 5!!!), fiind una dintre sesiunile cu cea mai scăzută activitate în plen din Parlament. Remarcăm însă că cea mai lungă ședință de plen reunit din această sesiune este cea din 6 februarie 2013 care a durat peste 15 ore și 30 de minute, fiind ședința în care s-a votat bugetul pe 2013.
Principalele concluzii după această primă sesiune parlamentară: cele mai multe dintre proiectele de lege adoptate sunt inițiate de către Guvern fiind evident faptul că acesta dispune de acces la resurse și informații cu care să pregătească mai bine justificarea. „Parlamentul a capitulat în fața Guvernului refuzând să își exercite funcția de control asupra politicilor guvernamentale”, se atrage atenția în raport.
„De altfel, calitatea proiectelor inițiate de parlamentari rămâne foarte slabă, în parte și pentru parlamentarii nu își formează staff-ul corespunzător și nu îi implică în activități de documentare și pregătire a inițiativelor legislative, preferând să le aloce exclusiv sarcini administrative. Din această perspectivă, deputații sunt mult mai superficiali, judecând după numărul de inițiative depuse și adoptate de Parlament, cele mai multe dintre acestea având drept inițiatori senatorii”, arată documentul.
Consultare publică slabă
Și consultarea cu societatea civilă în procesul legislativ este deficitară, subliniază IPP. „Deşi cele două Camere au adoptat formal mecanisme prin care cei interesaţi îşi pot exprima opiniile în legătură cu proiectele de lege iniţiate, acestea sunt încă nefuncţionale în măsura în care nu există un interes real din partea parlamentarilor de a le utiliza”, arată IPP.
Mai mult, pentru o consultare efectivă şi consistentă, asemenea mecanisme ar trebui instituţionalizate la nivelul comisiilor parlamentare, acolo unde se desfăşoară, de fapt, dezbaterile asupra proiectelor de lege.
Raportul integral al IPP, aici.
Citiți și:
CHIUL ÎN PARLAMENT. Unde sunt aleşii? Acum o lună făceau „diverse”, acum sunt la „studiu individual”
Aleșii nu se dezmint, au chiulit din nou