În perioada în care acesta a fost la şefia CFR, au fost vândute la fier vechi peste 22.000 de vagoane şi o mie de locomotive. Compania feroviară pare să fie sat fără câini, aşa că pe masa procurorilor a ajuns un alt dosar. Anchetatorii trebuie să afle unde au dispărut 70 de vagoane ale CFR Marfă.
Kilometri întregi de cale ferată au rămas pustii după ce zeci de mii de vagoane au fost casate şi vândute la fier vechi. După ani buni apare un nou dosar: CFR Marfă reclamă dispariţia a 70 de vagoane. Nu este clar dacă vagoanele nu mai există pe şine sau au dispărut doar din acte.
Dosarul lui Mihai Necolaiciuc a fost trimis în judecată in 2008. Procurorii l-au acuzat că a casat şi a trimis la fier vechi mii de vagoane, chiar dacă unele dintre ele mai puteau fi încă folosite.
„La nivelul conducerii Societăţii de Active Feroviare se făceau presiuni din partea conducerii CFR Infrastructură pentru semnarea protocoalelor de predare-primire a locomotivelor şi vagoanelor, care făceau obiectul ordinului de ministru, privind transferul fără plată a 15.000 de vagoane marfă”, se arată în declarația lui Sevastian Stroe, fost director economic al Societăţii Active Feroviare, aflată în rechizitoriul DNA.
Fostul şef al CFR susţine că nu a acţionat din proprie initiativă, ci după ce a primit ordin scris de la ministrul transporturilor de atunci, Miron Mitrea.
„La un moment dat ţi-era şi frică să vii la gară la o oră nepotrivită. Atunci s-a luat o hotărâre ca acele vagoane.. Mai este un motiv. Acele vagoane trebuiau transferate la cine putea fi mai operativ privind tăierea şi transportul lor şi vinderea materialului rulant. Cine stabilea? Numai la nivel de ministru”.
Stăpânul a 22.0000 de kilometri de cale ferată, Mihai Necolaiciuc, este acuzat de fostii directori ai Societatii de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF), cea care ar fi trebuit să se caseze vagoanele.
„Cele 15.000 de vagoane se aflau scriptic în patrimoniul SAAF, dar la nivel naţional nu exista o identificare a seriilor vagoanelor pe regionale," se arată în declarația dată procurorilor DNA de Ion Mihailă, fost director general al SAAF.
Citiți și:
Mihai Necolaiciuc susţine că, de cele mai multe ori, seriile vagoanelor sunt schimbate intenţionat, tocmai ca să li se piardă urma.
„Actele sunt undeva, depozitate, şi pe şine sunt vagoanele. Nu se duce nimeni din gară să citească seriile şi nimeni din birou nu se duce să caute vagonul. Seria, cel care o schimbă au un interes. şi cei care au actele au un interes. Zice: pune-i seria, s-o găsească ăla”, mai spune Mihai Necolaiciuc.
Și în noul dosar, în care sunt căutate cele 70 de vagoane, o treime dintre ele par să se fie pierdut în acte din cauza seriilor. După ce ancheta a început, reprezentanţii CFR susţin că au găsit 24, rătăcite tocmai din cauza seriilor schimbate. Nimeni nu a fost până acum pus sub acuzare în aceste caz.
Fostul şef al imperiul CFR, urmărit penal acum pentru abuz în serviciu, susţine că nu a fost făcut niciodată un recensământ al vagoanelor din România.
„Nici peste 20 de ani nu o să ştie, nu au ştiut niciodată. Dacă spune cineva că ştie ce au în acte și ce au pe teren, ori e mincinos, ori nu ştie despre ce e vorba”, spunea Mihai Necolaiciuc.
Acesta a plecat din România în 2005, iar un an mai târziu a fost emis un mandat de arestare în lipsă pe numele său. A stat în arest preventiv în Statele Unite, apoi a fost închis și în România. În 2012 a fost eliberat. Nici după 10 de ani de la fraudarea CFR nu a fost dată o primă soluție în dosar.