Oamenii nu se vor putea bucura însă prea curând de această călătorie. Restricţiile de viteză impuse de starea proastă a căii ferate vor face ca noua garnitură să se mişte tot în ritm de melc. Trenul va fi pus în circulaţie luna viitoare viitoare.
Operatorii feroviari privaţi ştiu cum să facă rost de bani pentru investiţii în trenuri noi. Cu puţin peste cinci milioane de euro luaţi de la bancă, foşti ingineri de la Electroputere Craiova, fabrică ce producea locomotive până în anii 90, au reuşit să construiască de zero un tren ce poate circula şi cu 160 de kilometri pe oră.
„Acest tren va fi pus în circulație în februarie. Va circula pe ruta Motru-Craiova-București și retur”, spune Sebastian Ghiţă, manager de proiect.
Noul tren se va deplasa însă cu frâna pusă din cauza stării proaste a căii ferate. În România, viteza medie abia depăşeşte 40 de kilometri pe oră, mai rău ca în urmă cu 24 de ani. Statul a investit doar câteva zeci de milioane de euro anual în repararea şinelor, deşi ar avea nevoie de 10 miliarde de euro.
„Pe ruta Craiova-Bucureşti sunt ceva restricţii. Şi de 80 şi de 60 de kilometri la oră”, precizează Ion Gârniţă, directorul general al producătorului de locomotive.
Asta înseamnă doar o treime din viteza la care trenul minune este proiectat să circule. Dar cel puţin le va oferi călătorilor dotări ultramoderne.
Pe lângă noul tren, cele de stat par prăfuite. Nici nu e de mirare. De trei ani, CFR Călători nu a mai cheltuit niciun leu pentru a cumpăra trenuri noi, aşa că pe calea ferată circulă aceleaşi garnituri ca la începutul anilor 90, puţin modificate.
După ce că sunt vechi, trenurile de stat sunt şi mult prea aglomerate. Şi pentru ca românii să nu călătorească în vagoane ticsite, CFR Călători ar fi avut nevoie anul trecut de 1.300 de vagoane. Pentru că nu au fost bani de reparaţii, pe şine au circulat cu 13% mai puţine garnituri.